Checklista: Lyckas med onboardingen i det nya normala

Att nya medarbetare så fort som möjligt kommer igång med sina ordinarie arbetsuppgifter och börjar knyta kontakter med kollegorna är en vinst på flera olika sätt. Med en genomtänkt, medveten och strukturerad onboarding ökar du chanserna för att nyanställda snabbare blir en del av verksamheten. Vi har satt samman en checklista med de viktigaste punkterna som bör ingå i en lyckad onboarding, oavsett om den sker på distans eller på er gemensamma arbetsplats.
fredag 30 oktober 2020
Lästid: 2 Minuter

Inled första dagen med ett uppstartsmöte. Se till att det finns tydliga instruktioner för hur mötet genomförs och att ni har satt upp en agenda.

Sätt tydliga mål för vad er nya medarbetare ska ha gjort när tiden för onboardingen är slut.

– Tydliggör ömsesidiga förväntningar!

Utse en fadder som kan svara på frågor om arbetsuppgifter och introducera er nya medarbetare till andra kollegor. Beroende på hur arbetssituationen ser ut och vad som är lämpligt kan presentationerna ske fysiskt eller digitalt.

– Onboarding är en process och därför är tät uppföljning viktig. Uppföljningen får dessutom än större betydelse när onboardingen sker digitalt. Både för att säkerställa att medarbetaren trivs och mår bra, men också för att se till att medarbetaren förstår sina nya arbetsuppgifter.

– Det är många nya namn och ansikten för en nyanställd. Hjälp därför din nya medarbetare genom att presentera hen för de nyckelpersoner som är viktigast för hen att känna till. Kom ihåg att använda kameran om ni har digitala möten!

– Ska din nyanställda ta över någon annans roll eller finns det andra kollegor som har liknande arbetsuppgifter? Utnyttja deras kunskaper och låt er nya medarbetare “skugga” lämpliga kollegor för att lära sig sina nya arbetsuppgifter.

Förbered utbildningsprogram för nyanställda. På så sätt får alla tillgång till samma information och ni sparar tid på att inte behöva uppfinna hjulet vid varje onboarding.

– Ge din medarbetare ett bredare perspektiv på vad som händer i hela organisationen genom att anordna studiebesök på andra avdelningar. Är det svårt att ses på plats kan ni istället anordna till exempel en digital rundvisning eller digitala möten med personer från de andra avdelningarna.

– Är det många som börjar hos er på samma gång? Låt de nyanställda nätverka med varandra – antingen genom fysiska träffar eller i ett digitalt mötesrum!

– Det bästa sättet att lära sig är att få testa själv. Ge därför riktiga arbetsuppgifter tidigt till era nyanställda. Det bidrar dessutom till en känsla av att vara en efterlängtad tillgång för nya medarbetare.

– För dig som är chef: avsätt tid!

Temasida: Distansarbete och hemarbete

När allt fler medarbetare arbetar hemifrån ställs verksamheter inför helt nya frågor: Vem ansvarar för arbetsmiljön? Vilka arbetsredskap kan vi få avdrag för? Vi har samlat innehåll som hjälper dig på vägen!
Gå till temasidan

 

Dela sidan: