En enklare lönevardag med Simployer

Få saker är så viktiga som lönen! Den 25:e ska den helst bara finnas på kontot – och såklart vara korrekt in i minsta detalj. I en bransch där det bara måste bli rätt hämtar Ludvig Friberg, lönekonsult på Demski konsulter, stöd hos Simployer.
torsdag 1 augusti 2019
Lästid: 3 Minuter
info

Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedan
Var uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!

På Demski konsulter AB jobbas det med löner och personaladministration för en rad olika företag. Det är en mindre lönebyrå, som förutom att hantera löner även hjälper företag som är på jakt efter ett nytt lönesystem.

Vägen till Demski var dock snårig för Ludvig Friberg. Att hans bakgrund bestående av studier och arbete inom ekonomi/bokföring ledde till yrket som löneadministratör var faktiskt delvis en tillfällighet.

– Det jag gjorde tidigare var inte så motiverande. När jag gick hemma kom jag i kontakt med Lena från Demski, via en bekant som rekommenderade mig som ”en som kan siffror”. Lena var i behov av hjälp, så då började halvtid på Demski och kände att det var kul, säger han.

Lönepärmen - en bibel

Simployer kom tidigt in som en del av den nya arbetsvardagen. 2014 gick Ludvig kursen Lönettan, det fanns inga tvivel om att förtroendet för Simployer var djupt rotat på företaget.

– Lena hade ett abonnemang på Lönepärmen (dåvarande Servicepaket). Hon tog fram den och sa ”Det här är vår bibel, den ska du hålla hårt i”. Hon har alltid litat på Simployer stenhårt och idag har jag också ett eget abonnemang, säger Ludvig Friberg.

Ett jobb som funkar över gränserna

I dagens internationella arbetsliv har landgränserna sakta men säkert suddats ut och att enbart ha kunder från den egna nationen är en gammal sanning. På Demski gör man exempelvis löner för både svenska och norska arbetsgivare.

Med tanke på skillnaderna i lagstiftning och regelverk mellan Sverige och Norge gäller det att hålla tungan rätt i mun. Hanteringen av semester och sjukfrånvaro är en av de delar som skiljer sig åt.

En fördel för den som abonnerar på Simployers servicepaket för lön är att svaret på frågan aldrig är långt bort, oavsett språk eller land.

– Uppbyggnaden är jättebra och identisk med Servicepaketen. Jag får löpande mejl om lagändringar och kan även leta upp relevanta artiklar både för Sverige och Norge. Jag mejlar ofta in frågor och får snabba svar. Jag har mycket nytta av abonnemangen, säger Ludvig Friberg.

Outsourcing + effektivisering = framtiden?

Precis som många andra branscher är lönesektorn i förändring. Ludvig Friberg ser en framtid där företag i allt större utsträckning outsourcar sin lönehantering.

– Utvecklingen går åt det hållet. Det blir billigare, mindre sårbart och effektivare att ha en lönebyrå istället för en, två personer på en löneavdelning. Ofta vill kunderna se en lösning där man samlar ihop lönerna på ett och samma ställe istället för flera.

En konsekvens av utvecklingen kan bli att personalen kommer allt längre från lönekontoret och för lönekonsulten gäller det att jobba med olika metoder för att bryta barriärerna.

– Det är såklart enklare att gå till det andra skrivbordet och prata med ”lönegubben” än att mejla med någon man inte känner. Här försöker jag att göra mig så tillgänglig som möjligt. Jag uppmanar kunderna att ringa eller mejla, och åker även ut på besök ibland så att de får ett ansikte, säger Ludvig Friberg.

Viktigt att hålla sig uppdaterad

Med flera länder att förhålla sig till kommer även utmaningen i att ständigt vara á jour med olika regelverk och best practice. Förutom abonnemangen på Servicepaket, deltar Ludvig Friberg och kollegorna på Demski även på Stora Lönedagen, ett av Simployers flaggskepp på kursfronten, för att hålla sig uppdaterade:

– Vi går varje år med alla anställda. Jag tycker den är superbra. Väldigt bra föreläsare och det sammanfattar vad som har hänt och ger lättillgänglig information om det som kommer, avslutar han.

Vill du också ha ett kompetent bollplank i arbetsvardagen? Via Simployer får du stöd, uppdatering och utbildning både för Sverige och Norge. Passa på att prova Servicepaket Lön gratis och ställ dina egna frågor till våra experter.

Få fler intressanta artiklar – direkt till din inkorg

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev Simployer Info. Det bästa från oss inom lön, skatt och moms en gång i månaden – enklare kan det inte bli. 👍

Dela sidan: