Experterna: så leder du rätt på distans

Aldrig tidigare har distansarbete varit så aktuellt som just nu. Coronakrisen har ändrat många branschers sätt att arbeta och för arbetsgivare gäller det numera att skapa en fungerande arbetsmiljö även på hemmakontoren. HR-expert Anna Schönfelder och ledarskapsexpert Lena Wepplinger vill dela med sig av konkreta verktyg och praktiska råd för att kunna leda på distans på bästa sätt.
fredag 8 maj 2020
Lästid: 1 Minut

Att arbeta hemifrån är inget nytt fenomen, men i och med pandemin har många företag kastats in i distansarbete, oavsett om organisationen eller medarbetarna varit mogna för det.

- Handlar det om några veckor är det en sak, men pågår distansarbetet i månader så är det lätt att det påverkar verksamheten om inte har en bra och hållbar plan för personalen, säger Lena Wepplinger, ledarskapsexpert.

För många medarbetare har arbetsvardagen förändrats drastiskt de senaste månaderna, men arbetsgivarens ansvar är detsamma.

- Rent arbetsrättsligt så har man fortfarande ett arbetsmiljöansvar. Man måste kunna fånga upp signaler på ohälsa även om arbetssituationen har förändrats, förklarar HR-expert Anna Schönfelder.

Bristande arbetsmiljö kan få konsekvenser

Som arbetsgivare är det viktigt att ha koll på sitt ansvar, oavsett om man träffar sin personal dagligen eller inte. Bryter man mot de föreskrifter som reglerar arbetsmiljöansvaret så kan det leda till konsekvenser för arbetsgivaren.

- Precis, men det skulle också kunna få inverkan på verksamheten på lång sikt om medarbetarna inte behåller fokus. Det är lätt att glömma sammanhanget när man inte träffar sina kollegor och i det långa loppet kan det leda till att man tappar fart och inte får driften att fungera, menar Lena Wepplinger.

Temasida: Distansarbete och hemarbete

När allt fler medarbetare arbetar hemifrån ställs verksamheter inför helt nya frågor: Vem ansvarar för arbetsmiljön? Vilka arbetsredskap kan vi få avdrag för? Vi har samlat innehåll som hjälper dig på vägen!
Gå till temasidan

 

Dela sidan: