Gåvor som är bra för samhället ska inte extrabeskattas!

Företag som skänker varor och gåvor till välgörenhet och till samhällsnyttiga projekt ska inte behöva betala extra skatt! Staten borde inte få in extra pengar när de själva får minskade samhällskostnader. Lagstiftningen måste ändras så att hållbarhet blir mer värt – och det snabbt! Det menar Håkan Larsson, momsexpert på Simployer.
Håkan Larsson, Momsexpert
schedule den 17 december 2020
Lästid: 2 Minuter
ÅSIKT: Företag som skänker varor och gåvor till välgörenhet och till samhällsnyttiga projekt ska inte behöva betala extra skatt, menar Håkan Larsson, momsexpert på Simployer.

Företag skänker ibland varor till välgörande ändamål. Det kan vara kläder, utrustning med mera till hemlösa och vid katastrofer och liknande. Eller som nu i Coronatider; skyddsutrustning och måltider till sjukvårdspersonal.

Om varorna har ett marknadsvärde finns en risk att företagen måste betala skatt och moms på värdet/kostnaden av de skänkta produkterna (så kallad uttagsbeskattning). Det finns visserligen undantag, till exempel för gåvor som inte har något värde/mindre värde och för vissa varuprover. Skatten och momsen blir dock en extra kostnad för givarföretagen om produkterna har ett reellt värde.

Skattefrihet för varugåvor till välgörenhet

Det är inte logiskt att företag ska behöva skatta för varornas värden när företagen skänker bort dem för projekt som är samhällsnyttiga. Det kan vara produkter som används för minskning av smittspridning, måltider till sjukvårdspersonal från restauranger, produkter till bostadslösa, material vid katastrofer, hjälp vid omfattande eldsvådor eller orkaner, material för barn- och utbildningsverksamhet med mera.

För staten borde det räcka att dessa gåvor minskar på samhällets egna kostnader. Det borde därför göras tydligt i lagstiftningen att företag inte ska behöva betala en extra uttagsskatt till staten för sådana gåvor. Därför krävs här en snabb lagändring.

Gåvor och bidrag är ofta inte avdragsgilla

Företag kan också skänka pengar till välgörenhetsorganisationer (Rädda Barnen, Röda Korset, Barncancerfonden m m). Det kan även vara olika bidrag till samhällsnyttiga och hållbara projekt – till exempel klimatkompensation eller för forskning/utveckling. För att kunna göra detta använder företagen ofta pengar som redan är beskattade (beskattade vinstmedel).

När företagen ger bort pengagåvorna till välgörenhetsorganisationer är de inte avdragsgilla, vilket gör att företagen måste betala skatt en gång till (kostnaden höjer upp företagets vinst i deklarationen).

Detsamma gäller ofta för bidrag till samhällsnyttiga projekt. För att kunna få avdrag för sådana bidrag, måste företagen visa att bidragen är till ekonomisk nytta för företagen. Men det är inte helt enkelt att visa att bidrag för hållbarhet och samhällsnytta ger ökad vinst för företaget – det räcker nämligen inte med att visa på den ekonomiska nyttan för samhället.

Rätt till avdrag för samhällsnyttiga pengagåvor

Samhället sparar resurser ju fler företag – och privatpersoner – som skänker pengagåvor till organisationer som bedriver välgörenhet, projekt för mänsklig och klimatmässig hållbarhet, samt projekt för forskning och utveckling. Samhället kan vinna enormt på att fler är med och bidrar till en ökad hållbarhet och en positiv utveckling på forskningsområdet.

En långsiktig och hållbar kostnadsminskning

Det känns idag helt otidsenligt att staten (samhället) ska få in extra skattepengar när företag tar av sina redan beskattade medel för att hjälpa samhället att långsiktigt spara kostnader.

Nu har regering och riksdag ett riktigt bra tillfälle att införa en rätt till avdrag för bidrag och gåvor till organisationer som bedriver en samhällsnytta. Och att företagen slipper uttagsbeskattning när de skänker varor som de har i sin verksamhet. Då kommer företagens vilja att skänka pengar och varor att öka och samhället kommer att få en långsiktig och hållbar kostnadsminskning.

Få fler intressanta artiklar – direkt till din inkorg

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev Simployer HR för få koll på det senaste inom HR varannan vecka. Enklare kan det inte bli!

email

Nyhetsbrev

Dela sidan: LinkedIn twitter