Hemmakontor och skatteregler – vad blir fel?

Alla vet att hemmakontor och arbetsmiljö inte alltid går hand i hand, men när fler och fler arbetar hemifrån har även frågan om skatteregler och hemmakontor seglat upp högt på agendan för många arbetsgivare. Och det är inte helt lätt att ha koll på vad som gäller…
Linn Vidén, Content Manager
schedule den 21 januari 2021

Arbetsredskap, frukt och fika, kontorsutrymme – skattereglerna för hemmakontor är många och komplicerade! Vi tog hjälp av skatteexpert Robert Selvaag för att reda ut var skon klämmer – skattemässigt – för arbetsgivare som har anställda på distans.

Vilken är den vanligaste frågan om skatteregler och hemmakontor som ni får?

– Hyresersättning för hemmakontor, säger Robert Selvaag utan att tveka. Här finns stor okunskap. Den är så stor att den inte går att beskriva, faktiskt. Folk tror att det handlar om alternativkostnader, de jämför med vad kontor på stan kostar – de har ingen aning om vad det är värt att hyra ut utrymme till arbetsgivare.

Finns det regler många arbetsgivare missar eller hanterar fel?

– Ja många, till exempel om bredband och telefonersättning. Oftast tror arbetsgivare att de kan ersätta anställdas egna bredband, telefonkostnader, hemmalarm och liknande. Men det kan man inte göra skattefritt, säger Robert Selvaag.

   Det är få saker som man missar som är positiva för arbetsgivare och anställda, tvärtom, lägger han till. Oftast gör man alltså fel till sin egen fördel.

Vad blir konsekvensen?

– Det kan bli dyrt, både för arbetsgivaren och den anställde. Faktiskt oftare än vad man tror för just den anställde när det gäller hyresersättning, säger Robert Selvaag.

Hur då?

– Många förmåner som anställda får tas inte alltid upp av de anställda och syns då heller inte, säger Robert. Om jag till exempel får en måltid av företaget och inte tar upp den som en kostförmån på en reseräkning, ja då syns den kanske inte. Hyresersättningar ska dock särredovisas på arbetsgivardeklaration eller kontrolluppgift. Om jag får en hyresersättning från en arbetsgivare som är lite för stor, så syns den alltså på ett helt annat sätt än andra felvärderade förmåner. Till exempel om Skatteverket granskar min egen deklaration.

På Stora Lönedagen 2021 är hemmakontor och skatteregler ett av fördjupningspassen, varför valde ni just det ämnet?

– För att vi får väldigt mycket frågor på det, och det fick vi även innan pandemin, säger Robert Selvaag. Företagare och anställda har länge velat få ersättning för att arbeta hemifrån, men nu under pandemin har frågorna fullkomligt exploderat! Det är detta, i kombinationen med okunskapen om vilka regler som gäller, som ledde till att vi valde just skatteregler och hemmakontor som fördjupning. Här finns arbete att göra.

Vill du också kompetensutvecklas av Sveriges vassaste HR-, lön- och skatteexperter?
Välkommen till Stora Lönedagen 2021 – årets viktigaste uppdateringsdag!

Dela sidan: LinkedIn twitter