Hur ni behåller och utvecklar medarbetarna – er viktigaste resurs

Under 2023 ser vi att organisationer kommer mötas av osäkra och förvirrade tider när en stundande lågkonjunktur hänger i luften. Samtidigt ser vi en stor uppsägningstrend som bubblar och tuff konkurrens om talangerna på arbetsmarknaden. Därför är det viktigare än någonsin att behålla era medarbetare.
Josefine JohanssonContent Manager
tisdag 6 december 2022
Lästid: 3 Minuter

2023 kommer ställa krav på HR-chefer vad gäller kostnadsbesparingar samtidigt som de behöver investera i talangerna för att se till att de stannar. I en undersökning gjord av Simployer under oktober 2022 frågade vi drygt 240 företag vad de upplevde var den största utmaningen för att behålla anställda. Här uttryckte många att de anställda erbjuds bättre lön eller möjligheter av andra bolag, att medarbetarnas ambitioner och utvecklingsmål inte togs tillvara eller att det saknades chefer med lämplig ledarstil.  

Medarbetare som trivs är medarbetare som stannar 

Hur ni får medarbetarna att stanna kan vara en svår nöt att knäcka. Men att se till att de trivs på arbetsplatsen är ett långt steg på vägen. När vi pratar om trivsel på arbetsplatsen brukar vi generellt titta på tre faktorer som är viktiga att ta hänsyn till: 

  • Autonomi – Att det finns en viss mängd av självbestämmande där medarbetaren själv kan påverka sin arbetsvardag och arbetssituation. 
  • Kompetens – Att medarbetaren kontinuerligt utvecklas på arbetsplatsen för att säkerställa rätt kompetens. 
  • Tillhörighet – Att känna en tillhörighet och att man är stolt över vad bolaget står för och representerar. 

Tänk på att det sker ett generationsskifte 

Olika generationer innebär olika intressen och beteenden för arbetsgivare att förhålla sig till. Detta är viktigt att ha med sig, eftersom att leda en medarbetare i 40-årsåldern kan skilja sig helt mot en medarbetare i 20-årsåldern. Exempelvis vill Gen X (1965-1980) gärna att du ringer upp när det är något, medan Gen-Z (1995-2005) föredrar en chatt eller ett sms. Baby boomers (1946-1964) tror på hårt arbete och kan bli irriterade på de medarbetare som hamnar på efterkälken. Medan Gen Y (1981-1994) är generationen som gärna ifrågasätter allt och vill förstå syftet och målet med vad de gör. Med andra ord behöver ni säkerställa ett ledarskap där ni kan möta alla dessa olika behov. 

Följ upp trivseln med rätt KPI:er 

Det kan vara svårt att säkerställa ett ledarskap där ni möter de olika behoven. Även om vi har en någorlunda bra uppfattning över beteendet hos olika generationer, är svaret inte alltid så svartvitt. Beteende och intresse kan självklart skilja sig från individ till individ. Därför är det viktigt att ni följer upp trivseln på arbetsplatsen med tydliga KPI:er. Exempel på KPI:er kan vara: 

  • eNPS (Employee Net Promotor Score) – Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsgivare till en vän?  
  • Employee turnover – Antalet anställda som slutat, delat på (antal anställda i början av året + slutet av året delat på två) 
  • Culture and revenue –  Mjuka värden + hårda värden = sant. Välmående medarbetare jobbar bättre. 
  • NPS (Net Promotor Score) – Som eNPS fast med fokus på kunderna. För att medarbetaren ska känna ett sammanhang och en tillhörighet är det bra att ha NPS som KPI. Då kan medarbetaren se vad de har för påverkan på verksamheten. 

Viktigt att tänka på här är att ni har någon som förvaltar och följer upp dessa KPI:er för att säkerställa att ni tar action på det ni mäter. Syftet med de kpi:er ni väljer ut är inte att bara mäta för mätandets skull, utan för att förändra er organisation till det bättre.  

Gratis webinar: Rätt system för att behålla er viktigaste resurs – medarbetarna
Det är tuff konkurrens om talangerna på arbetsmarknaden och med en uppsägningstrend är utmaningen stor för arbetsgivare att behålla sina medarbetare. Hur får vi talangerna att stanna och säkerställa att de trivs? Låt oss bena ut frågan i detta gratis webinar! Vi kommer diskutera om hur du använder rätt system och rätt KPI:er för att se till att medarbetarna vill stanna.
Jag vill se webinaret!

3 tips för att behålla och utveckla medarbetare: 

  • Nu – Lyssna aktivt på medarbetarna redan imorgon​ 
  • Snart – Var transparent med era utmaningar och skapa en plan framåt tillsammans​ 
  • En ny vana – Bestäm vilka KPI:er ni vill mäta och säkerställ att ni har rätt systemstöd som stöttar er i det 
Dela sidan: