Livslångt lärande krävs av framtidens arbetsliv

Efter ett år av pandemi krävs det blixtsnabb förändring och det kräver av arbetsgivaren att man arbetar strategiskt och långsiktigt med kompetennsutveckling. Vilken kompetens besitter företaget och vad behöver det framhöver? Hur ska man tänka kring långsiktigt lärande?
Annica EijlinderMarketing Manager
fredag 9 april 2021
Lästid: 4 Minuter

Arbetslivet förändras i en allt snabbare takt och digitalisering, automatisering och AI är faktorer som driver på utvecklingen. Det senaste året har pandemin dessutom vänt upp och ner på det mesta, och förändringar som i vanliga fall skulle ta flera år att genomföra sker rekordsnabbt. För att hänga med som arbetsgivare måste man arbeta strategiskt och långsiktigt med kompetensutveckling; vilken kompetens måste vi ha i vår verksamhet, vad kan våra medarbetare idag och vad behöver de framöver? Helt enkelt, hur ska vi tänka kring livslångt lärande?

Anna Schönfelder är HR-expert på Simployer och har lång erfarenhet av HR och kompetensutveckling. Hon förklarar att livslångt lärande även har uppmärksammats av arbetsmarknadens parter och politiker.

- Man ser vikten av att uppmuntra och ge utökade möjligheter till anställdas kompetensutveckling. Även i den så kallade LAS-utredningen finns förslag om att införa ett nytt stöd för kompetensutveckling där syftet är att ge anställda möjlighet att stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Hur detta ska fungera i praktiken kommer att presenteras i nu i maj 2021, säger Anna Schönfelder.

Det finns ingen lag som reglerar ansvar för kompetensutveckling. Men det förväntas att arbetsgivaren ser till att de anställda har rätt förutsättningar för att kunna göra sitt jobb. När man införde korttidsarbete, där anställda tillfälligt går ner i arbetstid, i samband med corona såg man en möjlighet att skapa utrymme för kompetensutveckling.

- Sedan den 1 januari kan arbetsgivare och anställda komma överens om att den lediga tiden delvis används för kompetensinsatser. Och det gynnar förstås både den anställde och företaget. Tanken är att erbjuda utbildningar som höjer eller breddar den anställdes kompetens, berättar Anna.

Det nya arbetslivet kommer även att ställa andra krav på medarbetarna. Tidigare har många kunnat ha samma yrke hela sitt arbetsliv. Anna Schönfelder menar att nya generationer istället får vara beredda på att arbeten förändras och att man behöver vidareutbilda sig flera gånger.

- Vi kommer att arbeta längre och det gör att behovet för att hålla sig uppdaterad löpande ökar. Morgondagens medarbetare har också förväntningar på tydliga utvecklingsmöjligheter och utmaningar hos sin arbetsgivare, säger hon.

Netflix-tänk och On Demand formar framtidens lärande

Att spana framåt när det gäller utbildning och kompetensutveckling – det är vardagsmat för Frida Svengård, projektledare inom lärande hos Simployer. Formerna för lärande har, av naturliga skäl, förändrats och Frida tycker att man tydligt ser en större digital mognad nu än för bara ett år sen.

- Vårt kursutbud är 100% digitalt nu mot ca 10% under 2019 och i början av 2020. Vad vi ser är också olika varianter av plattformar och olika typer av digitalt lärande. Interaktiva utbildningar är på frammarsch, förklarar hon.

En viktig faktor är att göra det enkelt att kompetensutveckla sig och jobba med sitt livslånga lärande, så att det verkligen blir av. Det kan handla om olika paketeringar av kurser och att göra det lätt att hitta en blandning av det som är måste-utbildning och vill ha-utbildning.

- Istället för att man själv ska leta rätt på kurser så har vi utvecklat kursabonnemang inom olika områden, bland annat HR. Där har vi samlat ett antal kurser som ger möjlighet till kompetens-påfyllning löpande över hela året. Det blir lite av ett Netflix-tänk där man får tillgång till ett antal kurser men där du själv väljer att gå på det du verkligen gillar eller behöver, säger Frida.

Nästa steg inom lärande, menar hon, är kopplat till vårt förändrade beteende som har kommit med dagens streamingtjänster.

- Jag tror att On Demand-utbudet kommer att växa. Man har inte tålamod att sitta och vänta på att gå en kurs ett visst datum, vill man lära sig om en specifik fråga eller ämne så vill man göra det nu, siar Frida Svengård.

Läs mer om kursabonnemang HR - löpande kompetensutveckling med utvalda kurser

3 orsaker varför kompetensutveckling blir allt viktigare:

1. Bli konkurrenskraftig och utveckla verksamheten
Att det finns rätt kompetens i verksamheten är avgörande för att kunna vara konkurrenskraftig och ha rätt produkter och tjänster som marknaden efterfrågar. För att ny teknik och nya arbetssätt ska fungera krävs att anställda får tid och möjligheter att lära sig dessa.

2. Behålla och motivera anställda – bli en attraktiv arbetsgivare
Kompetensutveckling är viktigt för att behålla medarbetare och framför allt för att ha motiverade och engagerade medarbetare. Detta bidrar även till att arbetsgivarvarumärket stärks. Att ha ett gott rykte är viktigt för att kunna locka till sig ”talangerna” på arbetsmarknaden.

3. Ekonomiskt smart
Det är dyrt att rekrytera – både i pengar och i tid. Det tar ett tag innan en nyanställd är självgående och levererar i sitt arbete. Genom att satsa på sina medarbetare och erbjuda goda utvecklingsmöjligheter kan man undvika dyra uppsägningar. Även om kompetensinsatser ofta ses som kostnader för arbetsgivare finns det pengar att tjäna!

 

Dela sidan: