Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedan
Var uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!
Det finns många missförstånd kring vilken rätt anställda har att vara lediga från arbetet. Några av anledningarna är sannolikt att praxis och avtal varierar mycket från arbetsplats till arbetsplats – anställda som är vana vid att få ledigt för en aktivitet från sitt förra arbete tror ofta att detsamma gäller för deras nya arbetsplats också.
För att undvika missförstånd när det gäller ledigheter och andra arbetsrelaterade frågor och förmåner, är det klokt att hänvisa anställda till personalhandboken. I en personalhandbok får anställda tillgång till vilka rättigheter de har på sin arbetsplats, och möjlighet att själva söka svar på sina frågor – utan att behöva gå via närmaste chef eller HR-avdelningen.
I en personalhandbok kan man också förklara varför regelverket ser ut som det gör, utifrån aktuell lagstiftning. Det ger även företaget en möjlighet att lyfta speciella förmåner som anställda har på företaget, t ex extra semesterdagar eller friskvårdsbidrag – positiv information som kan bidra till att stärka företagskulturen.
Har du frågor om arbetstid?
Med Servicepaket HR har du alltid tillgång till regelverket och förklaringar till gällande lagstiftning. Du kan också kontakta våra experter för att diskutera frågeställningar. Prova gratis i en vecka.
Intresserad av en personalhandbok?
Läs mer om vår webbaserade personalhandbok här
Simployer AB
Tel: 031 84 01 80
Skicka ett mejl
Stockholm
Torsgatan 13, 111 23 Stockholm
Göteborg
Lilla Waterloogatan 8, 415 02 Göteborg
Mer kontaktinformation ›
AlexisHR | HRM-system
Simployer Expert
Simployer Handböcker
Lärande
© 2024 - Simployer AS