Viktig information gällande fakturor utfärdade i november och december 2020

På grund av implementering av nytt faktureringssystem kan du som kund tyvärr råka ut för förseningar och/eller få flera delfakturor istället för en samlad faktura. Har du fått delfakturor så kan vi försäkra dig om att totalsumman är korrekt. Problemet är känt och vi jobbar för att lösa det så snabbt som möjligt.

Vi beklagar besvären som detta kan orsaka!

Information till fakturor för Simployer AB

Simployer AB har from 2020-01-10 bytt bolagsnamn till Simployer AB. Vi behåller vårt organisationnummer, bankgiro och momsregisteringsnummer. 

Simployer AB (556566-2508) ingår i en norsk koncern med Infotjenester Group AS som koncernmoder.

Omstrukturering i koncernen

För att möta framtida behov – hos oss och våra kunder – har Infotjenester-koncernen gjort en omstrukturering. Den innebär att Simployer AB (Simployer AB from 2020-01-10) har överlåtit sina immateriella rättigheter till ett norskt systerbolag:

Simployer Solutions AS (NO 921 407 025 MVA),

Kalnesveien 5, 1712 Grålum (Norge)

Frågor och svar på hur det påverkar dig som kund:


Vilket bolag är min avtalspart?

Din leverantör – och avtalspart – av system/programvara är numera Simployer Solutions AS.


Vilket bolag ställer ut fakturan till mig?

Vi har valt att låta Simployer AB (Simployer AB from 2020-01-10) utfärda fakturorna – på uppdrag av Simployer Solutions AS. Det inkluderar även att hantera betalningen. Det är alltså anledningen till att fakturan ska betalas till Simployer AB:s svenska bankgiro-nummer.


Vart ska jag vända mig med frågor?

Du som kund har fortfarande Simployer AB som din kontaktpunkt i allt som rör system/programvara. Det innefattar bl.a. fakturafrågor.


Varför står det ett nytt namn på fakturan?

Simployer AB har bytt bolagsnamn till Simployer AB. vilket gäller from 2020-01-10. Sedan början på 2020 är också Tholin och Larsson en del av Simployer AB. För dig som kund till Simployer är det bara bolagsnamnet som ändras, allt annat är detsamma.

Är du tidigare Tholin och Larsson kund? Då kan du läsa mer här.

Varför är det inget momsbelopp på fakturan?

Att leverantören av system/programvara numera är ett bolag som har sin etablering i Norge innebär en annan hantering av moms. Ett utländskt företag som säljer en sådan tjänst till ett svenskt företag ställer ut en faktura utan moms till dig som kund.   

Istället ska du som svensk företagskund själv redovisa moms på köpet av system/programvara genom omvänd skattskyldighet. I momsdeklarationen tas inköpsbeloppet upp i ruta 22 (Inköp av tjänster från ett land utanför EU) och svensk utgående moms redovisas i ruta 30 med 25 procent på inköpsbeloppet. Kunder som har rätt att göra avdrag för moms redovisar ingående moms i ruta 48 (samma belopp vid full avdragsrätt).

Information till dig som leverantör

Simployer AB har nytt bolagsnamn från och med 2020-01-10 heter vi Simployer AB.

Fakturor skickas hit:

invoiceSE@simployer.com

Alternativt kan du skicka fakturorna med vanlig post till:

Simployer AB
Box 17103
402 61 Göteborg

Är det något mer än namnet som ändras?

Nej, vi behåller organisationsnummer, momsregnummer och bankkontonr.

Är du en tidigare Tholin & Larsson-leverantör? Då kan du läsa mer här.