Livekurs

Kundfordringar – rätt skatt och moms i tuffa tider

Lär dig hur du hanterar kundförluster, nedsättningar/ackord, anstånd, påminnelser med mera.

Vid bokslutet ska obetalda kundfakturor värderas och kanske bokföras om. Men när och hur får man avdrag för förluster på kundfordringar? Hur ska man göra för att få tillbaka moms och vad gäller exempelvis vid nedskrivningar/ackord? Lär dig hur du löser de luriga frågorna om hur kundfordringar ska hanteras!

Livekurs

28.03.23 10:00 1 timme och 15 minuter Lediga platser
Beställ SEK 2 390:- (pris exkl moms)
Ingår i kursabonnemang:
Skatt Moms

Course Rating

0/5

Du kommer lära dig:

  • Hantera obetalda kundfakturor och kundförluster rätt – nedskrivning i bokföringen, avdrag vid inkomstskatt och återkrav av moms
  • Hur gör du med skatten och momsen vid nedsättning/ackord och försäljning/factoring av kundfordringar?
  • Vad händer med skatt och moms om kunderna får anstånd med betalningar?
  • Hur hanteras påminnelser, dröjsmålsräntor och inkasso? Är det moms på detta?

Mer om kursen

Tillsammans med våra moms- och skatteexperter Cecilia Thore och Håkan Larsson får du en ordentlig genomgång av hur man ska hantera obetalda kundfakturor och kundförluster. Vi tar upp skillnaderna mellan inkomstskatt, moms och bokföring – från osäkra kundfordringar, befarade förluster till konstaterade förluster. När och hur får man avdrag och hur kan momsen fås tillbaka?  Praktiska frågor kring påminnelser, dröjsmålsränta och inkasso. Hur hanteras prisnedsättningar/ackord och försäljningar av kundfordringar/factoring? Teori ihop med många praktiska exempel.

Product Program

Program

Praktisk information

Vem passar kursen för?

Ekonomi- och bokföringspersonal, företagsledare, ekonomichefer, controllers, egna företagare, redovisningskonsulter, revisorer, företagsrådgivare, skatterådgivare m fl

Aktualitetstimmar:

Srf Auktoriserad Redovisningskonsult: 1 timme

Product instructors

Kursledare

Håkan Larsson

Håkan Larsson

Jag ger dig koll på momsen!

Läs mer om Håkan
Cecilia Thore

Cecilia Thore

Jag har kunden i fokus

Läs mer om Cecilia