Livekurs

Kundfordringar – rätt skatt och moms i tuffa tider

Lär dig om nedsättningar/ackord, tvistiga fordringar, anstånd, påminnelser, räntor och inkasso!

Vid bokslutet ska obetalda kundfakturor värderas och kanske bokföras om. Under den här kursen varvar vi teori med flera praktiska exempel och går igenom hur du löser de luriga frågorna om hantering av kundfordringar. 

Livekurs

Course Rating

0/5

Du kommer lära dig:

  • Hantera obetalda kundfakturor och kundförluster rätt – nedskrivning i bokföringen, avdrag vid inkomstskatt och återkrav av moms
  • Hur gör du med skatten och momsen vid tvistiga fordringar, nedsättning/ackord och försäljning/factoring av kundfordringar?
  • Vad händer med skatt och moms om kunderna får anstånd med betalningar?
  • Hur hanteras påminnelser, dröjsmålsräntor och inkasso? Är det moms på detta?

Mer om kursen

Tillsammans med våra moms- och skatteexperter Cecilia Thore och Håkan Larsson får du en ordentlig genomgång av hur man ska hantera obetalda kundfakturor och kundförluster. Vi tar upp skillnaderna mellan inkomstskatt, moms och bokföring – från osäkra kundfordringar, befarade förluster till konstaterade förluster. När och hur får man avdrag och hur kan momsen fås tillbaka och hur hanteras tvistiga fordringar, prisnedsättningar/ackord och försäljningar av kundfordringar/fakturering?
Praktiska frågor kring påminnelser, dröjsmålsränta och inkasso. 

Product Program

Program

Praktisk information

Vem passar kursen för?

Ekonomi- och bokföringspersonal, företagsledare, ekonomichefer, controllers, egna företagare, redovisningskonsulter, revisorer, företagsrådgivare, skatterådgivare m fl

Aktualitetstimmar:

Srf Auktoriserad Redovisningskonsult: 1 timme

Product instructors

Kursledare

Cecilia Thore

Cecilia Thore

Jag har kunden i fokus

Läs mer om Cecilia
Håkan Larsson

Håkan Larsson

Jag ger dig koll på momsen!

Läs mer om Håkan