
Livekurs
Omorganisation och arbetsbrist – vad gäller?
Vi reder ut – steg för steg!
Omorganisation och uppsägning på grund av arbetsbrist går ofta hand i hand. Processen kring att säga upp anställda på grund av arbetsbrist kan upplevas som snårig, men i denna kurs reder vi ut vad som gäller – steg för steg.
Course Rating
Du kommer lära dig:
- Vad en omorganisation innebär och vad man behöver tänka på vid en sådan
- När man kan initiera uppsägningar pga arbetsbrist
- Vilka juridiska skyldigheter som åligger en arbetsgivare i samband med arbetsbristuppsägningar
- Arbetstagares rättigheter såsom företrädesrätt till återanställning i vissa fall
Mer om kursen
Vi befinner oss i tuffa tider – arbetslösheten ökar enligt aktuella siffror. Att konjunktur går i cykler är sedan gammalt och kan innebära behov av att omorganisera verksamheten för att anpassa den till rådande förutsättningar. Omorganisationer leder i sin tur inte sällan till uppsägningar på grund av arbetsbrist. Hur ska man som arbetsgivare hantera omorganisationer och potentiella arbetsbrister som följd? Vilka lagregler behöver man beakta? När ska riskanalys enligt arbetsmiljölagen göras? Hur fastställs turordningen? När och i vilka frågor ska facket involveras? Det och mycket mer besvarar vi under denna kurs.
Product Program
Program
Kurstid: 10.00 - 11.15.
- Hur man genomför en omorganisation
- Vad uppsägning pga arbetsbrist innebär
- Vilka regler som är tillämpliga vid uppsägning pga arbetsbrist
- Turordningskretsar och undantag från turordning
- Anställningstider och begreppet tillräckliga kvalifikationer
- Förhandlingsskyldigheter i samband med omorganisation och uppsägning pga arbetsbrist
- Skyldigheter enligt arbetsmiljölagen i samband med omorganisation och uppsägning pga arbetsbrist
- Skillnad mellan uppsägning pga arbetsbrist och konkurs
- Företrädesrätt till återanställning
Praktisk information
- Det enda du behöver för att delta är en dator, mobil eller läsplatta med ljud. Alla anmälda deltagare hittar länken till kursen på sin sida under "mina kurser".
- Du kan logga in i kursrummet och testa ljud och bild på din skärm 15 minuter innan kursstart.
- Om du inte har något ljud, kolla ljudinställningarna både i videofönstret och på din skärm.
- Upplever du andra problem under sändningen? Testa att uppdatera sidan eller byt webbläsare. Arbetar du mot VPN? Stäng av det under kursen.
- Om du har några frågor under kursen, kan du skicka in dessa via vår livechatt.
- Sändningen är tillgänglig som inspelad video i tre månader efter kursdagen.
- Behöver du mer hjälp är du välkommen att kontakta oss via e-post: learn.sverige@simployer.com
Vem passar kursen för?
Chefer och HRProduct instructors
Kursledare

Ida Ljungberg
Jag vill få kunden att känna sig tryggare i sin yrkesroll och underlätta för hen att kunna göra ”rätt saker rätt”!
Läs mer om IdaDen bästa lärandeupplevelsen väntar på dig!
För att du enkelt ska få tillgång till dina kurser, intyg, dokumentation och viktig information om din kurs behöver du skapa ett konto i vår lärandeplattform Simployer Learn. Det går snabbt och är självklart gratis!
Har du redan en Simployer-användare loggar du in som vanligt. 👍