Livekurs

Sakliga skäl – nytt begrepp i LAS vid uppsägning

Begreppet "saklig grund" ändras inom kort till begreppet "sakliga skäl". Vad får det för påverkan på uppsägning av personliga skäl?

Från och med den 1 oktober är det flera förändringar i LAS som ska tillämpas. En av förändringarna är att det välkända begreppet ”saklig grund” - som krävs för att arbetsgivare ska kunna säga upp en arbetstagare - byter namn till sakliga skäl och får en delvis annorlunda innebörd när det handlar om uppsägning av personliga skäl. Men vad innebär egentligen det nya begreppet "sakliga skäl" och vad utgör det för skillnad i praktiken?

Livekurs

09.11.22 13:00 1 timme och 30 minuter Lediga platser
Beställ SEK 2 490:- (pris exkl moms)
Ingår i kursabonnemang:
HR Lönedagarna Guld

Course Rating

0/5

Du kommer lära dig:

  • Vad som förändras med det nya begreppet ”sakliga skäl”
  • Vilka skyldigheter som åligger en arbetsgivare vid uppsägning av personliga skäl
  • Nya regler om att anställningen upphör vid tvist om uppsägningens giltighet

Mer om kursen

Eftersom LAS reformeras för första gången på mycket länge gäller det att hänga med i vad förändringarna innebär. Brott mot LAS regler om uppsägning kan ytterst innebära höga skadestånd men också negativ publicitet för arbetsgivaren. För att du ska kunna känna dig tryggare i dessa frågor erbjuds denna kurs med fokus på ändrade lagregler när det gäller uppsägning av personliga skäl. Primärt kommer kursen att behandla innebörden av det nya begreppet ”sakliga skäl” (som ersätter dagens begrepp ”saklig grund” och vilka förändringar det medför. Vi kommer behandla de nya lagreglerna och sätta dem i relation till praktiska utmaningar som kan uppkomma i samband med en uppsägning av personliga skäl och hur de nya reglerna ska tillämpas.

Product Program

Program

Praktisk information

Vem passar kursen för?

HR, chef och ledare och andra som hanterar personalfrågor

Product instructors

Kursledare

Natalia  Björkman

Natalia Björkman

Jag hjälper dig att göra rätt med arbetsrätt!

Läs mer om Natalia
Ida Ljungberg

Ida Ljungberg

Jag vill få kunden att känna sig tryggare i sin yrkesroll och underlätta för hen att kunna göra ”rätt saker rätt”!

Läs mer om Ida