
Onsite kurs
Stora Momsdagen 2025 - Stockholm
Tholins experter håller dig uppdaterad – årets viktigaste dag för dig som jobbar med moms
Rätt moms från fakturering till betalning – årets tema
Vi reder ut bland annat Skatteverkets nya syn på när en kundfaktura måste delas upp i flera olika försäljningar med olika momssatser. Du får också ta del av det senaste om momsavdrag vid billeasing och blandad verksamhet, obligatorisk e-fakturering enligt nya EU-regler, moms i koncerner, personalförmåner och fastigheter.
Early bird-erbjudande:
Boka senast den 27 juni och betala endast 4 490 kr (ordinarie pris 5 490 kr).
Har du redan vårt kursabonnemang Skatt och moms?
Då får du en exklusiv rabatt på 1 000 kr.
Ange koden "Moms1000" i kommentarsfältet när du bokar för att ta del av erbjudandet.
Har du inget kursabonnemang? Läs mer här.
Onsite kurs
Course Rating
Du kommer lära dig:
- Årets tema – Rätt moms från fakturering till betalning. Med bland annat Skatteverkets nya syn på när kundfakturan ska delas upp i flera olika försäljningar med olika momssatser med mera
- Nytt och aktuellt om momsavdrag – billeasing, blandad verksamhet med mera
- Obligatorisk e-fakturering – nya EU-regler. Hur ligger Sverige till?
- Moms i koncerner – nya rättsfall, försäljning av dotterbolag, felprissättning med mera
- Personalförmåner – senaste nytt om moms vid löneavdrag med mera
- Nytt om fastigheter – vidareuthyrning av lokaler, blandad verksamhet med mera
Mer om kursen
Din kompetens spelar en avgörande roll för att momsrapporteringen ska bli korrekt.
Stora Momsdagen ger dig senaste nytt, fördjupad kunskap och konkreta svar på svåra frågor – så att du hanterar momsen korrekt och effektivt i praktiken.
Vi går igenom de senaste och mest relevanta nyheterna inom moms – se programmet längre ner. Det uppdateras löpande så att du får den allra senaste informationen fram till kursdagen.
I år lägger vi ett särskilt fokus på hur du fakturerar rätt – ett område som fått ny aktualitet i och med Skatteverkets nya syn på fakturering. Vi kommer att gå igenom hur du gör rätt med momsen i dina kundfakturor. När du säljer olika typer av varor och tjänster behöver du veta om fakturan ska delas upp i flera delar eller ses som en enda försäljning. Vad är det egentligen som säljs? Vilken momssats gäller? Vilket underlag ska användas? Och vad händer om kunden inte betalar – kan du då få tillbaka momsen? Du får svar på detta under årets tema.
Ta tillfället att stärka din momsroll och bidra till att ditt företag gör rätt från början. Anmäl dig redan idag.
Vi ses live i storstäderna – eller digitalt, som hel- eller halvdagskurs. Välj det upplägg som passar dig bäst.
Product Program
Program för den 15 oktober
Kurstider:
15 oktober: 09.00 - 15.30.
Lunch 12.00 - 13.00.
Nytt och aktuellt
- Nya regler 2025 – 2026
- 12 % på konstverk – även från bolag. Utvidgad momsfrihet för småföretag
- Förenklad vinstmarginalmoms 2026? Ingen uttagsmoms för donerade livsmedel? Sänkt momssats på basvaror med mera?
- Vad kommer i höstbudgeten?
- Momsregistreringens betydelse för momsavdraget – nya rättsfall
- Aktuella frågeställningar vid internationell handel, kedjetransaktioner, import med mera
- Bevis för transport, kontroll av köparens VAT-nummer
- Ny praxis om avdrag för moms vid blandad verksamhet – en öppning för företagen
- Momsfria försäljningar av lagerbolag/historikbolag och försäljningar av hela verksamheter – undantagen tillämpas i fler fall
Leasing av bilar
- Enklare momsregler för lätta lastbilar och personbilar?
- Vad händer med avdragsrätten vid finansiell leasing?
Nytt om moms på fastigheter
- Hur hanteras momsen vid vidareuthyrning av lokaler?
- Andrahandsuthyrning till både momspliktiga och momsfria hyresgäster. Hur gör man?
- Avdragsrätten vid blandad verksamhet, omsättning som fördelningsgrund med mera
- Bolaget bekostar ny-, till-, och ombyggnationer på bolagsägarens fastighet?
Framtidsspaning – Obligatorisk e-fakturering och ViDA
- Status om kommande lagstiftning om obligatorisk e-fakturering och digital transaktionsbaserad rapportering (TBR)
- Utvidgning av OSS-systemet för att förenkla
- Plattformar som förmedlar logi och persontransporter ska redovisa moms
Moms i koncerner – senaste rättsfallen
- Avdragsrätt vid försäljning av dotterbolag
- Felprissättningar och avdragsbegränsningar
Anställdas förmåner
- Löneavdrag mot förmåner – vad gäller nu? Var finns riskerna?
- Avdrag för moms för olika arbetsredskap, kontoret i hemmet, utlägg på nätet med mera
- Utlägg för motion och friskvård – kvitton via plattformar med mera?
- Anställdas inköp för arbetsgivaren – via nätet? Kreditkortsräkningar med mera
ÅRETS TEMA – RÄTT MOMS FRÅN FAKTURERING TILL BETALNING
För att veta att det blir rätt moms på en faktura måste flera faktorer beaktas. Vad är det som säljs? Vilken momssats gäller? Vilket underlag ska användas för beräkningen?
Vid försäljning av olika tjänster och varor med varierande momssatser kan det vara nödvändigt att dela upp fakturan! Skatteverkets nya metod vid försäljning med flera olika delar kan innebära viktiga förändringar i företagets dagliga rutiner för kundfakturering.
Programpunkter:
- Momshantering i fakturor
- Ska det vara moms på frakt, avgifter, egna kostnader och utlägg för kunden etc?
- Tillhandahållanden med flera delar
- Ska fakturan delas upp eller är det en enda transaktion?
- Hur använder man Skatteverkets nya rättsliga metod?
- Många nya praktiska exempel och konsekvenser!
- Rabatter och prisnedsättningar
- Hur hanteras momsen vid kassarabatter och krediteringar?
- Kreditfaktura eller självfaktura?
- Vidarefakturera med rätt moms!
- Inkommande fakturor som ska vidarefaktureras – momsen kan bli en helt annan på den utgående fakturan
- Vi visar med praktiska exempel
- Redovisningstidpunkt
- I vilken period ska momsen redovisas? När man fakturerar i efterskott? När man fakturerar i förskott? Vid förskottsbetalning?
- Särskilda regler för byggtjänster, EU-försäljning av varor samt försäljning av huvudregeltjänster till EU-företag
- Obetalda kundfordringar
- Hur och när får företaget tillbaka moms vid kundförluster, tvister, ackord, förlikningar etc?
- Prisnedsättning eller skadestånd?
- Felaktiga kreditfakturor? Vad finns det för risker?
Praktisk information
-
Information till våra deltagare som går på våra ”onsite” kurser
Simployer arbetar för en hållbar miljö och strävar efter att vara klimatsmarta genom att minska papperskonsumtionen. Detta innebär att vi inte delar ut kursmaterial i pappersformat på våra fysiska kurser. Kursmaterialet finner du på kursens innehåll på din Learn lärplattform och du väljer själv om du vill skriva ut eller ta med dator/läsplatta till kursen. Laddmöjligheter ser vi till att alltid finnas på plats.
En stund innan kursen börjar serveras du en lättare frukost (kaffe/the och fralla). Under dagen kommer fika och lunch serveras.
Behöver du mer information är du välkommen att kontakta oss via e-post: learn.sverige@simployer.com
Vem passar kursen för?
Ekonomipersonal, bokföringspersonal, CFO, företagsledare, egenföretagare, redovisningskonsulter, revisorer, redovisningsekonomer, controllers, företagsrådgivare med meraAktualitetstimmar:
Srf Auktoriserad Redovisningskonsult: 5,5 timmarLogga in eller skapa gratis användarkonto
För att du enkelt ska få tillgång till dina kurser, intyg, dokumentation och viktig information om din kurs behöver du skapa ett konto i vår lärandeplattform Simployer Learn. Det går snabbt och är självklart gratis!
Har du redan en Simployer-användare loggar du in som vanligt👍