För anställda
&frankly är en innovativ tjänst som gör det möjligt att kontinuerligt ta pulsen på verksamheten och trigga organisationen i rätt riktning. Alltid med samma övergripande ambition – att locka fram fler leenden på jobbet. För leenden är inte bara en vinst för den som bär på det, utan även för bolaget som lockar fram dem.
&frankly grundades utifrån en stark tro på att varje individ förtjänar att jobba på en arbetsplats som definieras av välmående och engagemang.
Vad vi tror på
Vi tror på några grundläggande principer som är fundamentet för vår produkt såväl som vårt dagliga arbete. Vi tror på:
... kraften i små förändringar
Små kontinuerliga ändringar varje dag skapar stora förändringar över tid.
... förmågan hos varje individ
Ge befogenheter till dina medarbetare att ta ansvar för det som behöver göras. Fungerar oftast bättre än att diktera uppifrån och ned.
... det finns ingen "one size fit all"
Människor och organisationer är inte stöpta i samma form. Lyft upp relevanta områden i rätt del av organisationen för att ska
Som medarbetare kan du få tillgång till dina frågor på flera sätt. Antingen via email, &frankly-appen eller genom att logga in på vår hemsida.
För att logga in via hemsidan, gör såhär:
- Gå till https://www.simployer.se och klicka på knappen ”Logga in och gå till” för att välja &frankly.
- Använd din mailadress som ditt användarnamn och klicka på "Nästa".
- Om det är första gången du loggar in behöver du först skapa ett lösenord. När du har skapat ditt lösenord kommer du få ett mail från oss som innehåller en bekräftelselänk. När du har bekräftat lösenordet, kan du återvända till hemsidan igen för att logga in.
- Skriv in ditt lösenord och klicka på knappen "Nästa".
- Om det finns frågor öppna för dig att besvara hittar du dem nu under Start > Svara nu.
Som medarbetare kan du få tillgång till dina frågor på flera sätt. Antingen via email, &frankly-appen eller genom att logga in på vår hemsida.
För att logga in via mobil-appen, gör såhär:
1. Gå till AppStore eller Google Play och sök efter "andfrankly" eller "&frankly" för att ladda ner appen. https://apps.apple.com/se/app/frankly/id911773424 eller https://play.google.com/store/search?q=%26frankly&c=apps

Om du registrerats med ditt telefonnummer istället för en e-postadress skriver du in det istället. Tänk på att du behöver ange landskoden i telefonnumret (exempelvis +46730011222).

4. Skriv in ditt lösenord och klicka på "Nästa".




Om du har glömt ditt lösenord eller om du helt enkelt vill skapa ett nytt, skriver du in din mailadress/telefonnummer och klickar sedan på knappen ”Glömt lösenord?”.
Skapa ett nytt lösenord med minst 8 tecken och verifiera det genom att klicka på länken i bekräftelsemeddelandet som skickas till din mejl/telefon.
När du försöker logga in för många gånger inom en kort tidsperiod blir kontot temporärt låst av säkerhetsskäl. När detta händer visas ett felmeddelande som lyder "Du har försökt för många gånger" och ser ut så här:
När detta händer är allt du behöver göra att vänta några minuter, sedan låses kontot upp automatiskt så att du kan testa logga in igen.
Det finns olika lösningar till olika problem, kika gärna närmre på beskrivningarna nedan för att se om de matchar din situation just nu. Om de inte löser problemet eller felet du upplever, skicka gärna ett mail till oss på help@andfrankly.com så hjälper vi dig!
Systemet känner inte igen min mailadress eller mitt telefonnummer, varför?
Om du är nyanställd hos din arbetsgivare är det möjligt att det inte skapats ett konto till dig ännu. Kontakta gärna din närmsta chef eller er administratör i &frankly och be om ett konto. Din organisation fungerar som personuppgiftsansvarig i avtalet med &frankly, vilket innebär att någon (en chef eller administratör) inom er organisation behöver lägga till dig som en användare i ert konto.
Om du känner dig osäker på vem du ska kontakta får du gärna höra av dig till oss på help@andfrankly.com så hjälper vi dig att hitta rätt kontaktperson.
Har du en ny mailadress, nytt telefonnummer eller bytt namn och behöver uppdatera dina uppgifter kan vi på &frankly-supporten hjälpa dig. Skicka ett mail help@andfrankly.com med de ändringar du önskar att göra i din &frankly-profil.
Mina inloggningsuppgifter och mitt lösenord är korrekta men det fungerar ändå inte att logga in, vad kan jag göra?
Det första du kan göra är att testa uppdatera webbläsaren och/eller rensa dina cookies och cache. Om du testat detta och det fortfarande inte fungerar är du mer än välkommen att höra av dig till oss så försöker vi hjälpa dig. Glöm inte att inkludera så många detaljer som möjligt, här är några exempel på viktig information vi behöver:
- Vilken mailadress eller vilket telefonnummer använder du för att logga in?
- Vilken webbläsare använder du? Har du testat flera webbläsare?
- Har du kunnat logga in tidigare?
- Hur ser felet eller problemet ut? Bifoga gärna bilder!
Med hjälp av dessa detaljer kan vi oftast identifiera och lösa felet snabbare!
Dina svar registreras automatiskt när du lämnar frågan genom att klicka på “färdig” knappen längst ned till höger på frågan. Superenkelt!
Människor tenderar att svara som mest ärligt och rättvisande när vi ger våra instinktiva svar. Det vill säga utan att först fundera kring eventuella implikationer och vad som kan anses vara rätt och fel.
Däremot händer det att vi gör fel ibland. Av denna anledning finns det möjlighet att gå tillbaka och korrigera sitt svar inom 36 timmar efter det att man först öppnat frågan. Du kan alltså ändra ditt svar på en fråga inom 36 timmar, sedan är frågan låst.
Om du vill ändra ditt svar inom utsatt tid kan du logga in igen och klicka på den fråga du vill ändra. Därmed rensar du ditt tidigare svar och kan lämna ett nytt. Notera att kommentarer och fritext-svar inte rensas, de kommer ligga kvar så att du kan ändra eller ta bort texten.
Kontakta oss på help@andfrankly.com om du har funderingar kring detta.

När din arbetsgivare skickar frågor via &frankly kan de bestämma under hur lång tid frågorna ska kunna besvaras. Om du är osäker på hur lång tid du har på dig att svara i er organisation kan du kontakta er kontoadministratör och fråga.
Det är inte möjligt att registrera svar i efterhand. Passa på att svara så snart du har möjlighet. Det tar oftast inte mer en ett par minuter.
När du öppnat en fråga har du 36 timmar på dig att lämna ditt svar, sedan är frågan låst.
Att svara på frågor i &frankly är alltid frivilligt. Om du inte vill svara så kan du antingen lämna frågan (frågorna) obesvarade eller så kan du klicka på ”hoppa över-ikonen” i det nedre hörnet till vänster i frågan.
Om du inte har fått frågorna via mail kan du alltid logga in på ditt användarkonto för att besvara frågorna via hemsidan eller appen. Om du inte har fått frågorna kan vara någon av följande:
- Frågemailet har hamnat i skräppostIbland hamnar våra mejl i skräppost, så det är alltid värt att dubbelkolla där till att börja med.
- Se till att du är medlem i gruppen som frågorna skickas till. Ibland när användarna skapas först, glömmer vissa administratörer och chefer att associera dem med en grupp, därför tas inga frågor emot. Eftersom du inte kan lägga till dig själv i någon grupp, be din närmaste chef att se till att du är en del av deras grupp. Så fort du blivit tillagd i gruppen kommer du att få frågorna inom 5 minuter efter att de har lagt till dig.
- Notiser är inaktiverat i dina kontoinställningarNotiser via email eller appen styrs av dina personliga kontoinställningar.
För att lösa detta kan du antingen aktivera aviseringar igen eller svara på frågorna genom att logga in via www.simployer.se / mobilappen och gå till Konto > Mina inställningar. - Frågemailet har "studsat" och fastnat i filtret. Ibland kan e-postmeddelandet studsa beroende på säkerhetsinställningarna i din interna IT-avdelning och kan därför inte levereras. Om du misstänker att detta har hänt, skicka ett mejl till help@andfrankly.com så hjälper vi dig.
Om du inte hittar dina frågor för en pågående undersökning i &frankly-appen, testa följande:
- Säkerställ att du är inloggad på ditt användarkonto.
- Se till att den senaste versionen av appen är installerad. Du kan göra detta genom att besöka Appstore igen (iOS-enheter) eller Google Play (Android-enheter) och se till att det inte finns några väntande uppdateringar för &frankly
- Se till att du är medlem i den grupp som fick frågorna. Ibland när användarna skapas, glömmer vissa administratörer och chefer att associera dem med en grupp och därför skickas inga frågor ut. På grund av att du inte kan lägga till dig själv i en grupp, be din närmaste chef att kontrollera att du är en del av deras grupp. Så fort du blivit tillagd i gruppen kommer du att få frågorna inom 5 minuter efter att de har lagt till dig.
- Om du har fått ett e-postmeddelande med frågor och vidarebefordrat till en annan kollega, är det möjligt att de redan har svarat på dina frågor för din räkning och tror att det var deras. Om detta händer, kontakta support help@andfrankly.comså hjälper vi dig att få dem återställda. Observera att ingen kan se dina tidigare resultat via länken på frågorna.
- Om inget av ovanstående steg löser problemet, skicka oss ett email till help@andfrankly.com
Hör av dig till oss på help@andfrankly.com om du har funderingar eller feedback kring &frankly frågemallar.
Vilka frågor som skickas ut och när de skickas ut, bestäms internt inom er organisation. Hör gärna av dig till din chef eller HR avdelning om du har feedback gällande frågorna eller önskemål kring framtida frågor.
I &frankly kan frågor ställas in att gå ut till hela organisationen eller endast till specifika grupper. De frågor som skickas på gruppnivå är helt anpassningsbara till den unika gruppens behov. Därför kan olika team i organisationen få olika frågor. För att skicka frågor i &frankly behöver du ha rollen ”Administratör” eller ”Manager”. Om du har rollen manager behöver en administratör lägga till dig som gruppägare för den grupp du vill kunna skicka frågor till.
Den vanligaste frekvensen är att ställa 4-5 frågor varannan vecka. Schemaläggning och frekvens beror dock på din organisations behov och omständigheter och kan variera.
När ett konto skapas i &frankly är grundinställningen att samtliga medarbetare får ett mail när det finns nya frågor att besvara. Genom att logga in på sitt konto eller ladda ned appen kan användare välja att anpassa sina inställningar utifrån sina egna preferenser.
Logga in på ditt konto och gå till Inställningar > Mina inställningar. Här ser du vilka inställningar ditt konto har just nu och här kan du ändra hur du vill bli notifierad.
Läs nedan beskrivningar om du vill lära dig mer.
Fråge-notiser
Jag vill ha notiser...
Här kan du välja hur du vill att vi notifierar dig när det finns nya frågor att besvara. Du kan välja att få en notis så fort det finns nya frågor att besvara eller en gång per vecka. Om du väljer inställningen “En gång per vecka” innebär det att du kommer få en notis när alla frågor som är schemalagda för en specifik vecka är öppna.
Varför finns denna inställning?
Frågor kan aktiveras samma vecka men vid olika tider och olika dagar. En del frågor passar bäst att svara i början av en vecka medan andra frågor är mer lämpliga att svara på i slutet av veckan. Om du inte vill få flera notiser under en och samma vecka, utan svara på alla frågor samtidigt kan du välja inställningen “En gång per vecka”.
Vi rekommenderar att du väljer inställningen “Så fort att en fråga finns att besvara” för att du ska uppleva att frågan du svarar på är så relevant som möjligt.
Jag vill ha notiser via…
Här kan du välja om du vill få notiser via mail, i appen eller på Slack (eller samtliga).
Notera: för att aktivera notiser via Slack behöver en administratör sätta upp er Slack Interigations.
Frågenotiser
Användare som har obesvarade frågor i slutet av veckan kommer få en påminnelse på fredag klockan 12.00. Den inställning är förvald när en användare skapas.
Om du inte vill få påminnelsemail kan du avaktivera denna inställning här.
Övriga mailinställningar
I den sista sektionen av dina inställningar hittar du övriga mailinställningar. Här kan du bestämma om du vill få generell info om ert konto och om du vill få resultat mail.
Huruvida resultatmail skickas bestäms dels i kontot övergripande inställningar och dels när en puls schemaläggs. Prata med din chef eller administratör om du inte får resultat mail just nu men önskar att få det.
Vill du få notiser i din telefon när det finns nya frågor att besvara? Kontrollera dessa steg för att säkerställa att dina inställningar är korrekta.
- Logga in i &frankly-appen och gå till Inställningar > Notifieringar. Kontrollera att inställningen är aktiverad.
- Gå till dina telefoninställningar och säkerställ att du tillåter notiser från &frankly.
- Säkerställ att det skickats frågor till ditt team denna vecka. Fråga din chef eller kollega om det finns frågor att besvara.
- Be din chef kontrollera att du har ett gruppmedlemsskap i &frankly.
Notera! Om du har valt att få notiser ”En gång per vecka” och inte ”Så fort en fråga finns att besvara” kan det vara så att det finns frågor som öppnas senare denna vecka. Fråga din chef eller HR-avdelning vilken tid frågorna öppnas.
Hör av dig till oss på help@andfrankly om dessa tips inte löser problemet så hjälper vi dig!
Logga in på ditt konto eller i appen och gå till Inställningar > Mina inställningar > Min plats för att lägga till din hemadress eller din arbetsplats.
Genom att lägga till din plats kan du få frågor vid precis rätt tillfälle. Om du lägger till din plats i appen skulle du exempelvis kunna få frågan “Hur känner du för att kliva in på jobbet idag?” när du kommer till jobbet, istället för vid en bestämd tidpunkt (notera att frågan också måste schemaläggas med inställningen “Kommer in”).
Om du inte vill att &frankly ska kunna se din plats (vilket vi självklart respekterar) kommer du istället få frågor vid en bestämd tidpunkt. Frågor som är inställda att skickas när en användare “Kommer in” skickas istället 09.00 och frågor som är inställda att skickas när en användare “lämnar” skickas 18.30.
Hur fungerar denna inställning?
Om en organisation väljer att lägga till er arbetsplats som en övergripande inställning i ert konto, behöver inte vardera användare lägga till detta själva. Det är dock viktigt att användaren tillåter oss att se deras plats i appen för att inställningen ska fungera. Om en användare inte vill att &frankly ska se deras plats respekterar vi självklart detta.
Att tillåta &frankly att se en användares plats innebär inte att vi följer användarens plats överallt. &frankly använder enbart platsen för att skicka en notis när en användare kommer till sitt kontor eller sin arbetsplats. Detta innebär att &franklys platsbaserade tjänst känner av när användaren (telefonen) kommer in i ett specifikt område nära arbetsplatsen. &frankly-appen använder alltså inte användarens plats i något annat syfte.
Det finns tre alternativ för att undvika post.
Val 1) Ladda ner &frankly-appen. Du kommer då att kunna få aviseringar via din mobiltelefon istället för e-post.
Val 2) Logga in på &frankly, gå till Konto > Mina inställningar. Välj vilka aviseringar du vill få för nya frågor eller resultat. Om du inte vill få något, stäng av alla aviseringar.
Val 3) Om du vill stoppa alla mail, i nästa mail du får (eller om du har ett som tidigare har skickats), titta längst ner i mailet för att klicka på "stoppa prenumeration".
Du kan alltid logga in på ditt konto och ändra dina inställningar om du vill.
Om du har semester, är sjukskriven eller är frånvarande av någon annan anledning och vill pausa notiser från &frankly tillfälligt kan du ange detta i dina inställningar.
Logga in i appen eller på webben, gå till dina Inställningar och slå på ”Frånvarande”, ange sedan den period du planerat att vara frånvarande. Kom ihåg att spara dina ändringar!