Humor på arbetsplatsen kan öka produktiviteten och samarbetet
Att ha kul på jobbet är viktigare än lönen enligt många svenskar. Inte minst efter pandemin. Det var faktiskt det som upplevdes jobbigast med att jobba på distans enligt många studier som publiceras nu - man saknade arbetsglädjen.
Jaha, tänker du, dags att byta jobb nu då? Gå tillbaka till kontoret på heltid? Nej! Många gör tankefelet att man bara har kul på jobbet om man har roliga arbetsuppgifter eller alltid sitter på plats. Men forskningen är tydlig: det är inte arbetsuppgifterna i sig som gör ett jobb roligt (eller chefen för den delen) utan arbetsmiljön, kollegorna och det som händer i den dagliga verksamheten. Oavsett om den är digital eller fysisk.
Det har forskats på humor i arbetssammanhang i snart femtio år. Stanford Universitity i Kalifornien har gått i bräschen och erbjuder sen flera år tillbaka också en kurs i humor inom arbetslivet. Och forskningen är entydig: humor kan hjälpa till att förbättra arbetstagarnas produktivitet, moral och samarbete. Humor kan bidra till en mer avslappnad och positiv arbetsmiljö genom att minska stress och öka samhörigheten bland arbetstagare. Det kan också hjälpa till att lösa konflikter på arbetsplatsen genom att skapa en lättsam atmosfär.
Ha en strategi för att få in mer humor på arbetsplatsen
I bästa fall skapas humor spontant, men i de allra flesta fall behöver man hitta på saker som är kul. För vissa arbetsplatser är det roliga utmaningar, bus och möten med en inledande personlig frågerunda. För andra är det fredagsdans, utklädningskläder eller fika med förbud att prata jobb. Men det som är gemensamt är att man måste ha en plan - en humorstrategi som bygger på vad medarbetarna själva tycker är kul och vill göra mer av.
Förutom att det är kul att ha roligt så finns det alltså en ROI (return of investment) på trams på arbetstid. Som arbetsgivare tjänar du pengar genom att personalen blir mindre stressad, mer produktiv och mer engagerad. De stannar längre och orkar mer. Det behöver alltså varken vara dyrt eller krångligt men det gör sig inte självt: det gäller att vi ta humor på allvar.
Vill du få fler bra tips på hur du kan utveckla ditt ledarskap? Med Simployer Learning Library bygger du på ett effektivt sätt rätt kompetens som är avgörande för din verksamhet, och säkerställer kontinuerlig uppdatering av regelverk och trender inom ledarskap.
Läs mer här!
Artiklar på samma ämne
Nyhetsbrev
Anmäl dig här!