Chefen se hit! – 3 expertråd för att behålla medarbetare
I Sverige är det främst den yngre generationen – mitt i livet och karriären – som driver den stora uppsägningsvågen.
- Företagen är högst medvetna om att de står inför framtida utmaningar och måste förbereda sig. Det har blivit en arbetstagares marknad, berättar Ida Ljungberg.
Flexibilitet en faktor att räkna med
Som arbetstagare söker man sig till företag där ens behov tillgodoses.
- Därför är det viktigt för arbetsgivare att möta upp kraven på bland annat flexibla arbetstider och hybridarbete. Är det inte möjligt behöver arbetsgivaren vara medveten om vilka konsekvenser det kan medföra, exempelvis uppsägningar och kompetensförluster och ha en plan för att hantera det, säger Ida Ljungberg.
Expertens råd som får medarbetare att stanna kvar
Tre tips från Ida Ljungberg för att möta de nya utmaningarna och vara en attraktiv arbetsgivare:
- Fråga medarbetarna vad som är viktigt för att de ska trivas och vilja arbeta hos just dig med följdfrågan om du som arbetsgivare lever upp till dessa krav och önskemål.
- Ta reda på anledningen till varför medarbetare slutar.
- Undersök om det finns någon diskrepans mellan vad du faktiskt erbjuder och vad som efterfrågas. I sådana fall, vidta relevanta åtgärder.
Win-win när maktbalansen rubbas
Är de nya strömningarna med krav på ett flexiblare arbetsklimat och hybridarbete av ondo eller godo? Snarare är det win-win, menar Ida Ljungberg:
- Är arbetstagaren nöjd med sina villkor är hen mer benägen att stanna kvar. Dessutom får arbetsgivaren större möjlighet att hitta rätt kompetens, i en annan stad – eller till och med ett annat land. Det är en ny verklighet att anpassa sig till, men som tur är finns det stöd att få, avslutar Ida Ljungberg.
Denna artikel är skriven i samarbete med frilansskribent Eva Rydinger
Artiklar på samma ämne
Nyhetsbrev
Anmäl dig här!