Successionsplanering – kartlägg och bevara expertis

Vad är succession och hur fungerar det i praktiken? Och vad finns det för fördelar för HR och ledare att arbeta med detta?
Josefine JohanssonContent Manager
onsdag 23 november 2022
Lästid: 2 Minuter

Vi satte oss ner tillsammans med Helena Lillienberg, HR Manager på LK Group för att prata mer om successionsplanering och hur deras organisation arbetar med det idag.

– Vi tyckte att successionsplanering var något som vår organisation hade stort behov av. Och därför började vi i den änden i samband med att vi skaffade Simployer. Vad som var viktigt för mig när vi skulle implementera detta för två år sen var att vi kunde anpassa den efter organisationens behov. Här fick jag otroligt bra stöttning av Simployer!

Vad är succession?
Successionsplanering är en process som används för att identifiera och utveckla framtida ledare i organisationen. Det är inte bara för roller i företagsledningen utan för nyckelroller på alla nivåer. Med en successionsplan säkerställer ni att er verksamhet kan fortgå utan problem även när en viktig medarbetare lämnar sin roll.

Skapa en defintion av vad en nyckelperson innebär

Att ha en samsyn kring och identifiera vilka som faktiskt är nyckelpersoner i organisationen kan vara svårt, därför har Helena och hennes team sett till att skapa en definition av vad de faktiskt menar med en nyckelperson.

– Det finns givetvis många viktiga personer som bidrar till organisationen. Men för att räknas som en nyckelperson så ska det vara en person som är väldigt svår att ersätta.

Hon fortsätter förklara att successionsplanering inte bara behöver innebära att en nyckelperson ska avsluta sin anställning, utan kan bero på flera anledningar.

– Det kan vara att nyckelpersonen har flera ansvarsområden där vi behöver bryta ner rollen i flera personer istället för en. Eller att hen blir sjuk eller skadar sig och därmed behöver ersättas tillfälligt, säger hon.

Skapa bättre förutsättningar för chefer och ledare

– Jag har länge jobbat med successionsplanering och mitt mål med detta har framförallt varit att få in det i ryggmärgen hos våra chefer och ledare. Vad som är häftigt här är att jag ser redan efter två år att nyckelpersonerna blir färre och färre inom L&K Group. Detta då vi jobbar för att identifiera kompetens inom organisationen och se till att lära upp flera för att inte vara lika känsliga vid avhopp.

Hon fortsätter poängtera vilka positiva reaktioner det har varit bland chefer och ledare sedan de implementerade detta.

– Successionsplaneringen är mycket uppskattad bland våra chefer då de får mycket bättre koll på medarbetarna i sitt team. Det blir tydligt och överskådligt hur medarbetarna presterar och det finns en helt annan medvetenhet bland cheferna, säger hon.

 

Simployer HRM
I krävande situationer är det viktigt att kunna agera snabbt – samtidigt som man följer de regler som gäller. Behöver du verktyg för att identifiera nyckelroller och kritiska kompetenser i organisationen? Vill du kunna säkerställa att viktiga kompetenser och nyckelpersoner stannar kvar i verksamheten? Vill du ha bättre översikt över kompetenser för att ha kontroll och kunna fatta rätt beslut? Gör som Helena – boka din demo här

Temasida: Distansarbete och hemarbete

När allt fler medarbetare arbetar hemifrån ställs verksamheter inför helt nya frågor: Vem ansvarar för arbetsmiljön? Vilka arbetsredskap kan vi få avdrag för? Vi har samlat innehåll som hjälper dig på vägen!
Gå till temasidan

 

Dela sidan: