Utveckling får medarbetarna att stanna

Det blir allt viktigare för arbetsgivare att göra sig attraktiva för att lyckas med att anställa kompetenta medarbetare. Konkurrensen på detta område ökar för varje år. Men vad gör en arbetsgivare attraktiv i medarbetarnas ögon? Undersökningar visar gång på gång att medarbetare sätter stort värde på personlig utveckling.
Henrik SandströmKey Account Manager på Simployer
fredag 31 januari 2020
Lästid: 1 Minut

Slutar av brist på utveckling

Accenture genomförde 2011 en undersökning bland 3 400 ledare i 29 olika länder. Resultatet visade att nästan varannan medarbetare var nöjd med sitt jobb, och att några av de största orsakerna till missnöje vare följande:

  • Dåliga utvecklingsmöjligheter
  • Bristande möjlighet till karriärutveckling
  • Känslan av att sitta fast
  • Vill utvecklas kontinuerligt

Trots att denna undersökning har några år på nacken, visar andra mer aktuella undersökningar samma resultat. Vi ser tydligt att det är viktigt för medarbetarna att känna att de utvecklas kontinuerligt. Om de känner att de stagnerar på sin nuvarande arbetsplats, söker de sig snart vidare. Ser vi på nästa generation arbetstagare, så uppger de att traditionell karriärutveckling inte tilltalar dem på samma sätt som tidigare generationer, att de vill testa olika sorters jobb och att de inte är främmande för att helt byta riktning i arbetslivet.

Allt är inte relevant

Detta talar sitt tydliga språk. Arbetsgivare i dag måste ständigt vidareutveckla sina medarbetare för att fortsätta att framstå som attraktiva. Men vad kan man då göra som arbetsgivare för att behålla och utveckla sin arbetsstyrka? Var går gränsen mellan personlig utveckling och verksamhetens behov av specifik kompetensutveckling? Ska man kompetensutveckla för kompetensutvecklingens skull?

Det är naturligtvis inte arbetsgivarens ansvar att betala för en kurs som inte är relevant och inte svarar mot företagets behov varken nu eller senare. Men den arbetsgivare som inte förstår vikten av att erbjuda kreativa eller utmanande utvecklingsmöjligheter, kommer förmodligen få problem med att behålla medarbetare över tid.

Utveckling både i sidled och uppåt

Medarbetarnas möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling kommer att vara avgörande för många verksamheter och företag framöver. Det handlar i slutändan om att kunna erbjuda dina medarbetare personlig och professionell utveckling, samt tydliga karriärvägar både i sidled och uppåt.

Arbetsgivare som satsar på kontinuerlig vidareutveckling av sina medarbetare skapar med hög sannolikhet lojala medarbetare som trivs, och som är engagerade och glada. Och nöjda medarbetare skapar välfungerande organisationer som i förlängningen bidrar till lönsamhet och utveckling.

Gratis webinar: Kompetensutveckling – nyckeln till ett bra ledarskap

Ett av de viktigaste uppdragen en ledare har är att påverka andra genom utveckling, kulturbyggande och engagemang. Om du som ledare inte finns där för att påverka dina medarbetare, så finns det inget ledarskap. Men hur gör du då för att påverka andra? Och hur hänger det ihop med att bygga en lärande organisation?

Titta på webinaret!

 

Dela sidan: