Bättre medarbetarsamtal med Simployer Dialog

Har du frågor eller funderingar kring hur ett digitalt samtalsstöd kan förenkla era medarbetarsamtal? Våra experter Robert Larsson och Henrik Sandström ger dig tips om hur Simployer Dialog gör samtalen effektivare och mer kvalitativa.
Henrik SandströmKey Account Manager på Simployer
fredag 13 november 2020
Lästid: 2 Minuter

Ny kommunikation för en ny tid 

Det har nog inte undgått någon vid det här laget att sätten vi håller kontakten med våra kollegor har genomgått stora och snabba förändringar. Till exempel har antalet webbmöten ökat mycket på senaste tiden. Samtidigt märker vi också att det blir viktigare med en tätare dialog när vi inte befinner oss på kontoret i samma utsträckning som tidigare. Men för att samtalen mellan ledare och medarbetare ska kännas värdefulla och bidra till både verksamhetens och individens utveckling är det bra att ha en struktur för dem.

Best och worst practice för medarbetarsamtal

Som med så mycket annat finns det några grundläggande riktlinjer när det kommer till innehållet i ett medarbetarsamtal. Sådant som räknas in under kategorin best practice är exempelvis att medarbetaren är i fokus, att samtalet berör hens dagliga arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter samt att det finns möjligheter både till förberedelser inför samtalet och uppföljning efter. Idag när många samtal sker på distans rekommenderar vi dessutom att ni alltid använder webbkamera under samtalen. Till worst practice räknas att till exempel prata om lön vid ett utvecklingssamtal, att berätta om att en ny chef ska tillträda eller att komma med annat oväntat eller obekvämt innehåll som kan skapa osäkerhet mellan samtalsparterna.

Fördelarna med ett digitalt samtalsstöd 

Hur ger då Simployer Dialog stöttning i att samtalen lever upp till best practice? För det första finns det både färdiga samtalsmallar, samt möjlighet att skapa egna mallar. Det gör det enklare för er att hålla er till samtalets agenda, men också att anpassa mallarna till olika typer av samtal. Du som HR eller ledare kan skicka ut frågorna i förväg, vilket ger medarbetarna möjlighet att förbereda sig. Eftersom allting sparas i det digitala samtalsstödet kan ni dessutom gå tillbaka och titta på tidigare samtal, något som ger en större inblick i vad som hänt sedan sist och hur uppföljningen har sett ut.

Simployer Dialog håller också koll på själva samtalsprocessen åt er. Du kan se när ni hade ert senaste samtal, och när det är dags för nästa. Eftersom modulen är kompatibel med olika enheter, från mobilen till datorn, är den lättillgänglig och risken för att missa något viktigt i processerna minskar.

Att använda vårt digitala samtalsstöd garanterar även att hanteringen av samtalen blir GDPR-säker. Till exempel kan en medarbetares närmsta chef se innehållet från tidigare samtal, och se de svar medarbetaren delat med sig av inför ett samtal. Börjar det däremot en ny chef måste medarbetaren godkänna att hen får tillgång till gammalt innehåll, något som ger medarbetaren kontroll över vilka uppgifter andra inom organisationen kan ta del av.

Dela sidan: