5 tips för en bra offboarding

Gå igenom alla delar av uppsägningen och gör en plan
Har du koll på ordningsföljden och de praktiska delarna för processen? Inventera hur lång uppsägningstid medarbetaren har, sista anställningsdag och semesterersättning. Detta gör att du lättare kan få överblick av tiden och göra en plan för en trygg process där inget moment glöms bort eller inte hinns med.
Hur och när kommunicerar ni att någon lämnar verksamheten
När och hur ska ni kommunicera till teamet och avdelningen att medarbetaren ska sluta? Är det vid ett större internmöte eller via mejl? Det är klokt att bestämma tillsammans med medarbetaren för att det ska bli bäst för båda parter.
Ett kvalitativt avslutningssamtal
Avslutningssamtal är ett bra tillfälle att samla värdefulla insikter. Om det går, ge gärna medarbetaren möjlighet att bidra med åsikter och synpunkter anonymt. Kom också ihåg att visa uppskattning över medarbetarens tid i företaget.
Överlämning av arbetsuppgifter och tekniska tillgångar
Vilken medarbetare ska ta över arbetsuppgifterna? Planera överlämning och ansvarsområden till övriga medarbetare. Informera också berörda avdelningar om vilka uppgifter som behöver genomföras i samband med uppsägningen. Till exempel avslutning av mejl, återlämning av dator och passerkort med mera.
God avtackning
Hur vill medarbetaren ha sin avtackning? Det är kanske inte alla som trivs i stora sammanhang. Kanske vill hen ha en mindre fika med sitt team? Se till att ordna avtackningen utifrån medarbetarens egna önskemål.
Känner du dig osäker på hur du ska hantera uppsägningar korrekt kan du alltid kontakta din arbetsgivarorganisation eller en arbetsrättsexpert.
Artiklar på samma ämne

Nyhetsbrev
Anmäl dig här!