Så tar sig Stockholm Exergi genom pandemin
Få anade med vilken kraft och omfattning coronapandemin skulle förändra arbetslivet. Med raketfart tvingades vi tänka om kring hur vi jobbar och varifrån vi jobbar – utan att ha en aning om hur länge det skulle pågå. För Anna Leander och hennes team på Stockholm Exergi innebar den nya situationen massor av utmaningar att hugga tag i. Den allra viktigaste var att säkerställa så deras arbetsplatser var trygga och säkra.
– Primärt handlade det om att hjälpa våra medarbetare att hålla sig friska, där vi har behövt göra stora förändringar i rutiner för alla dem som är på plats. Men precis som för många andra organisationer så har det även varit utmanande att få arbetet hemifrån att fungera för alla och att övergå till digitala möten. Där har vi behövt utforska nya sätt att föra dialog på och det har satt nya krav på både ledarskapet och självledarskapet, säger hon.
Stockholm Exergi är ett energibolag som förser Stockholmsregionen med värme, kyla, el och som hanterar invånarnas avfall. I nuläget finns fem anläggningar och en sjätte är på gång. Totalt sysselsätter Stockholm Exergi omkring 700 medarbetare. Många olika roller där en del medarbetare alltid är på plats i verksamheten.
Hur fick ni distansarbetet att fungera i praktiken?
– Vi lärde oss tidigt hur man bäst nyttjar Teams och hur vi skulle genomföra digitala stormöten. Men viktigt var också att upprätthålla den sociala kontakten med kollegorna. Det har vi gjort med till exempel morgon-check-ins, digitala fikastunder, yoga och gympapass, säger Anna Leander.
Några särskilda lärdomar längs vägen?
– Att det mesta går att göra digitalt; utbildningar, workshops och medarbetarsamtal. Naturligtvis blir det inte samma sak som vid personliga möten, men vår insikt är att det blir annorlunda, men bra ändå. Vi har utmanat det så långt att vi nu även genomför grupputvecklingsaktiviteter på distans.
Vilka för- och nackdelar upplever ni med ett helt och hållet digitalt arbetssätt?
– Eftersom restiden försvunnit helt så har tillgängligheten i våra kalendrar blivit helt annorlunda. Samtidigt är det mer krävande att sitta i ett digitalt möte, vilket innebär att vi behöver påminna oss om att korta ned möten och att inte lägga dem direkt efter varandra. Vi måste kunna ta en paus och röra på oss mellan mötena. Men det är ibland svårt att komma ihåg, man fastnar lätt framför skärmen.
Innan pandemin hade de medarbetare som kunde jobba hemifrån också möjlighet att göra det vid behov, något som förekom i ganska liten utsträckning. Vilka regler och möjligheter som ska gälla i framtiden håller man just nu på att se över.
– Exakt hur det kommer att se ut i morgon vet vi inte, men vi tror på en ökad flexibilitet som styrs utifrån behov, en flexibel hybrid. Att sitta hemma och arbeta ostört kan vara bra för vissa arbetsuppgifter, att delta i möten digitalt sparar restid. Men vi längtar såklart efter den dagen då vi får träffas och interagera med varandra på arbetsplatsen. Inget slår det personliga mötet. Jag är rädd att vi går miste om vissa viktiga insikter och idéer just nu, säger Anna Leander.
Vilket är ert bästa tips för att öka engagemanget 2021?
– Att både inspirera, utbilda, involvera, kommunicera och skapa dialog om företagets riktning med dess möjligheter och utmaningar. Det kommer vi att fortsätta att arbeta med för att säkerställa ett ökat engagemang. Här är &frankly ett bra verktyg för oss, där vi enkelt och snabbt kan trigga, mäta och följa upp på ett transparent sätt. Det är också ett bra verktyg för att skapa engagemang vid förändring.