Allt som står i denna modul är gömd så det är bara att publicera!
Viktig information gällande fakturor utfärdade i november och december 2020
På grund av implementering av nytt faktureringssystem kan du som kund tyvärr råka ut för förseningar och/eller få flera delfakturor istället för en samlad faktura. Har du fått delfakturor så kan vi försäkra dig om att totalsumman är korrekt. Problemet är känt och vi jobbar för att lösa det så snabbt som möjligt.
Vi beklagar besvären som detta kan orsaka!
Omstrukturering i koncernen
För att möta framtida behov – hos oss och våra kunder – har Infotjenester-koncernen gjort en omstrukturering. Den innebär att Simployer Sweden AB (Simployer AB from 2020-01-10) har överlåtit sina immateriella rättigheter till ett norskt systerbolag:
Simployer Solutions AS (NO 921 407 025 MVA),
Kalnesveien 5, 1712 Grålum (Norge)
Vilket bolag är min avtalspart?
Din leverantör – och avtalspart – av system/programvara och Simployer Expert är numera Simployer Solutions AS. Detsamma gäller publikationen Skattenyheter i sammandrag.
Vilket bolag ställer ut fakturan till mig?
Vi har valt att låta Simployer Sweden AB (Simployer AB from 2020-01-10) utfärda fakturorna – på uppdrag av Simployer Solutions AS. Det inkluderar även att hantera betalningen för Simployer Expert. Det är alltså anledningen till att fakturan ska betalas till Simployer AB:s svenska bankgiro-nummer.
Vart ska jag vända mig med frågor?
Du som kund har fortfarande Simployer AB som din kontaktpunkt i allt som rör system/programvara och Simployer Expert. Det innefattar bl.a. fakturafrågor som hanteras via vår kundtjänst. Kontakta oss här
Varför är det inget momsbelopp på fakturan?
Att leverantören av system/programvara och Simployer Expert numera är ett bolag som har sin etablering i Norge innebär en annan hantering av moms. Ett utländskt företag som säljer en sådan tjänst till ett svenskt företag ställer ut en faktura utan moms till dig som kund.
Istället ska du som svensk företagskund själv redovisa moms på köpet av system/programvara och Simployer Expert genom omvänd skattskyldighet. I momsdeklarationen tas inköpsbeloppet upp i ruta 22 (Inköp av tjänster från ett land utanför EU) och svensk utgående moms redovisas i ruta 30 och/eller 32 - beroende på momssats (se nedan).
Detsamma gäller när ett utländskt företag säljer en vara inom Sverige (t.ex. den digitala publikationen Skattenyheter i sammandrag). Vid köp av varor ska dock ni som kund redovisa köpet på ruta 23. Den utgående momsen redovisas på rutan 32.
Kunder som har rätt att göra avdrag för moms redovisar ingående moms i ruta 48 (samma belopp vid full avdragsrätt).
Vilken momssats ska användas?
Abonnemangen på Simployer Expert innehåller en webbdel och – för den som valt till det – en frågeservicedel.
Momssatsen på frågeservicen är 25 %. Momssatsen på webbdelen och användartillgången är 6 %. Den lägre momsen gäller från och med 1 juli 2019.
Momssatsen på den digitala publikationen Skattenyheter i sammandrag är 6 % och inköpsbeloppet för publikationen ska redovisas i ruta 22 på momsdeklarationen.
För att du ska kunna räkna fram rätt momsbelopp kommer abonnemangspriset på fakturan att var uppdelat på ”webb” respektive ”frågeservice” samt Skattenyheter i sammandrag och kursabonnemang.
Momssatsen på kursabonnemang* är 25%.
*inkl. Lönedagarna Guld