"Affärskritiska insikter om våra medarbetare är en självklar investering"
Att investera i medarbetarengagemang är att investera i bolaget. “När våra medarbetare mår bra, går det bra för byrån”, menar Make Your Mark, som har använt Simployer &frankly sedan sommaren 2021 och valt att testa funktionen Engagement Radar det senaste året.
Vi kan inte vänta 6 månader på att få reda på om våra medarbetare mår braCEO | Make Your Mark
Utan människorna i bolaget, vad är vi då?
"Att inte investera i ett pulsmätningsverktyg är som att blunda för verkligheten. Att leva i ovisshet fungerar kanske en stund, men på lång sikt är det svårt att skapa engagemang om du inte vet vad som driver en engagerad medarbetare" säger Jonathan.
“Simployer &frankly är till för att stötta dialogen, inte ersätta den. Som chef hinner jag inte alltid prata så mycket med alla medarbetare som jag hade önskat. Ett högt engagemang är A och O eftersom människorna är vår affärskärna och därmed vår viktigaste resurs. Att ta del av dessa löpande insikter är därmed helt avgörande för vår affär. Utan människorna i bolaget vad är vi då?”, säger Evelina.
Minskad stress och tydligare riktning
“När vi reflekterar över året som varit kan vi se att vi har gjort en förflyttning i resultat inom flera viktiga områden, så som riktning och välmående. Två avgörande parametrar för oss. Det fina med det är att vi svart på vitt kan se att de insatserna vi gör utifrån resultatet i &frankly, faktiskt har direkt effekt på organisationen“, säger Evelina.
“Det händer något när man som ledningsgrupp sitter framför en storbildskärm och ser det transparenta resultatet rakt framför näsan. &frankly hjälper oss att lägga korten på bordet och prata om och prioritera det som är mest akut, här och nu.”
Enkel implementering och smidigt att använda
“Mitt intryck av &frankly har varit bra redan från start. Förutom att verktyget i sig är väldigt användarvänligt har ni på Simployer alltid varit lätta att komma i kontakt med. Detta är mycket uppskattat och har underlättat implementeringen av verktyget och gjort att vi fått igång både medarbetar och chef på ett bra sätt”, säger Jonathan.
"Vi skickar en pulsmätning en gång i månaden, vilket passar oss väl för att kunna prata om och agera på resultaten. Verktyget ger konkreta och användbara åtgärdsförslag baserat på resultaten, vilket gör det mycket effektivt," tillägger han.
Jonathan Webb | Client Director | Make Your Mark
Välmående i fokus
"När vi började mäta engagemanget med Simployer &frankly insåg vi att välmående var ett område vi behövde fokusera på i hela bolaget. Denna insikt ledde till att vi inledde projektet “Välmående” internt, inspirerat av en utav de sju forskningsbaserade drivkrafterna i verktyget. Medarbetarna fick möjlighet att dela sina idéer om förändringar för att skapa en hälsosammare arbetsplats. Först i verktyget, och sedan i workshop” förklarar Jonathan.
"Feedbacken gav oss input på flera områden, allt från bristande ventilation till önskemål om att göra kontoret mer personligt. Dessutom höll vår fackklubbsstyrelse möten med medlemmarna för att diskutera välmående och hur man främjar det på arbetsplatsen. Vi gjorde helt enkelt något konkret av de insikter vi fick”, fortsätter han.
Vad är ert råd till andra som överväger att investera i Simployer &frankly?
“Kör”, säger Jonathan lättsamt. “Det är enklare vad man tror att komma igång. Sedan får man ge det lite tid. Engagemang är ingen quick fix – håll i och håll ut”, avslutar han.
Är du nyfiken på att prova pulsmätning du också?
Simployer &frankly hjälper er att mäta och driva engagemang, baserat på insikter och konkreta tips på åtgärder. Öka produktivitet, minska sjukfrånvaron och skapa ett delat ägarskap i er organisation. Spara tid och öka träffsäkerhet med forskningsbaserade frågor som automatiskt skickas ut till er organisation. Medarbetare, chef och HR/Ledning får tydlig överblick av resultatet för att kunna jämföra trender och benchmark.
Om Make Your Mark
Make Your Mark utmanar traditionell marknadsföring och använder sig av content marketing, kommunikation och journalistik som ett sätt att informera, underhålla, påverka attityder, bygga lojalitet och uppnå bästa möjliga effekt.