Onsite kurs
Stora Momsdagen 2024 - Göteborg tillfälle 2
Årets viktigaste event för dig som jobbar med moms!
Välkommen till årets stora momsdag! Din kompetens är avgörande, särskilt när det gäller att säkerställa att ditt företag undviker kostsamma misstag. I år lägger vi extra vikt vid praktiska frågor kring fakturor och kvitton med tanke på de nya reglerna om arkivering. Häng med oss!
Har du vårt Kursabonnemang Moms ger vi 1 000 kr i rabatt.
Ange "Moms1000" i kommentarsfältet vid bokningen.
Onsite kurs
Course Rating
Du kommer lära dig:
- Anställdas förmåner – Skatteverkets nya syn om moms på löneavdrag
- Moms i koncerner – aktuella rättsfall
- Nytt om delade lokaler och blandad verksamhet
ÅRETS TEMA: I år väljer vi att fokusera lite extra på regler för fakturor och kvitton kopplat till momsregler om fakturering och hur rätten till avdrag för ingående moms ska styrkas. Skälet är bl.a. att Bokföringslagen från 1 juli 2024 möjliggör att originalhandlingar kan slängas direkt efter överföring till annan form, t ex från papper till digtal form. Kursens fokus är dock vad man ska tänka på när det gäller redovisningen av moms.
Mer om kursen
Vi finns live i storstäderna och vi livestreamar både hel och halvdagar digitalt – allt för att erbjuda flexibelt upplägg. Välj det som passar dig bäst. Det här är årets viktigaste event för dig som arbetar med moms!
Vi går igenom ny lagsitftning, nya viktiga rättfsall och Skatteverkets syn i olika frågor, men också aktuella frågor just nu. I årets fördjupning om hantering av fakturor och kvitton kommer vi bl a att ta upp hur de nya reglerna skall hanteras i praktiken, krav på innehållet och mycket mer.
Det är en nyhets- och aktualitetsdag vilket kan innebära att programmet kan komma att ändras. Under dagen ställer vi löpande frågor till er, och ni har också möjlighet att ställa frågor till oss!
Product Program
Program
Kurstider: 9.00 - 15.30.
Nytt och aktuellt
- Nya regler 2025 – beskattningsland för virtuella evenemang, höjd omsättningsgräns för småföretag m m
- Momsregistreringens betydelse för momsavdraget – nya rättsfall
- Moms vid löneavdrag – håller Skatteverkets syn?
- Aktuella frågor om elen och momsen för solceller, laddstolpar m m
- Status i vårdmomsfrågan
- Avdrag för moms i blandad verksamhet
Fastighet
- Jämkningsreglerna – vad händer?
- Aktuella frågor om lokaluthyrning och delade lokaler
- Samfällighetsföreningarna efter HFD - vad gäller nu?
Framtidsspaning
- Status om kommande lagstiftning om e-fakturering och digital rapportering m m
Moms i koncerner – senaste rättfallen
- Avdragsrätt vid köp av dotterbolag
- Avdragsrätt vid försäljning av dotterbolag
- Felprissättningar och avdragsbegränsningar
Anställdas förmåner
- Bruttolöneavdrag mot cykel – momshantering och bokföring
- Fri el vid arbetsplatsen – momsavdrag?
Personalfester och interna konferenser
- Vad krävs för att få momsavdrag?
Internationell handel
- Ständigt aktuellt med kedjetransaktioner
ÅRETS FÖRDJUPNING – PRAKTISKA FRÅGOR OM FAKTUROR OCH KVITTON
Vad innebär de nya reglerna om arkivering för momsredovisningen? Vem ansvarar för att fakturor blir rätt? Kan man få avdrag för moms när fakturan är fel? Hur drabbas köparen? Hur rättar man fel i efterhand?
- Nya regler om lagring och arkivering av fakturor och kvitton
- Vad krävs för att man ska få slänga papperskvitton
- Krav på innehållet i fakturor/kvitton och förenklade fakturor
- Anställdas utlägg för arbetsgivaren
- Hur ska kvitton se ut
- Anställdas utlägg på nätet – vanliga problem med underlaget
- Inköp av arbetsredskap, motion/friskvård, representation,
tjänsteresor m m - När måste kvitton senast lämnas in till arbetsgivaren och bokföras?
- Inköp med kreditkort m m
- Kreditfaktura/självfaktura/outsourcing – när och hur ska detta användas?
- Hantering av fakturor som tillhör andra företag? Kreditering, utlägg eller vidarefakturering?
- För mycket eller för lite moms i fakturan? Hur hanteras detta? Rätta i efterhand? Kompletteringar m m
- Hur ska man hantera felaktiga leverantörsfakturor?
- Vad händer med förslagen om obligatorisk e-fakturering mellan företag?
Vi följer utvecklingen och alla viktiga nyheter och fyller på med nya programpunkter fram till kursdagen!
Praktisk information
Information till våra deltagare som går på våra ”onsite” kurser
Simployer arbetar för en hållbar miljö och strävar efter att vara klimatsmarta genom att minska papperskonsumtionen. Detta innebär att vi inte delar ut kursmaterial i pappersformat på våra fysiska kurser. Kursmaterialet finner du på kursens innehåll på din Learn lärplattform och du väljer själv om du vill skriva ut eller ta med dator/läsplatta till kursen. Laddmöjligheter ser vi till att alltid finnas på plats.
En stund innan kursen börjar serveras du en lättare frukost (kaffe/the och fralla). Under dagen kommer fika och lunch serveras.
Behöver du mer information är du välkommen att kontakta oss via e-post: learn.sverige@simployer.com
Vem passar kursen för?
Ekonomipersonal, bokföringspersonal, företagsledare, egenföretagare, redovisningskonsulter, revisorer, redovisningsekonomer, controllers, företagsrådgivare m mAktualitetstimmar:
Srf Auktoriserad Redovisningskonsult: 5,5 timmarLogga in eller skapa gratis användarkonto
För att du enkelt ska få tillgång till dina kurser, intyg, dokumentation och viktig information om din kurs behöver du skapa ett konto i vår lärandeplattform Simployer Learn. Det går snabbt och är självklart gratis!
Har du redan en Simployer-användare loggar du in som vanligt👍