Är du ledare eller chef?

Distinktionen mellan chef och ledare är säkert välkänd för de allra flesta nuförtiden. Samtidigt är den så viktig så den tål att upprepas, gång på gång.
Man brukar enkelt beskrivet säga att chef är en titel. Det innebär att de, i kraft av sina positioner, kan leda och fördela arbete i relation till andra. Ledare, däremot, är de som i kraft av sig själva skapar inflytande över andra människor. De lyckas utveckla förhållningssätt och attityder som gör att människor runt omkring dem accepterar och ser dem som ledare. Självklart kan man vara både chef och ledare, men alla chefer är inte ledare och alla ledare är inte chefer.
Jouko Arvonen, ledarskapsforskare, gör följande fördelning mellan chefskap och ledarskap.
Chefen | Ledaren |
Makt baserad på fullmakt från arbetsgivaren | Makt baserad på egna personliga egenskaper |
Riktar sin energi mot struktur och system | Riktar sin energi mot mål, människor och processer |
Kommunicerar via formella vägar | Kommunicerar direkt och personligt |
Innehållet i kommunikationen är objektiv | Använder signaler och symboler |
Skapar harmoni i de sociala relationerna | Skapar dynamik och även konflikter |
Utvecklar kontroll och system | Utvecklar kontroll via social gemenskap |
Mindre synlig för de anställda | Är ett synligt och aktivt identifikationsobjekt |
Litar på fakta och objektiv kunskap | Föredrar mjuk information, förståelse och helhet |
Undviker känslomässigt engagemang | Engagerar sig med känslor |
Agerar kortsiktigt | Agerar långsiktigt |
Som framgår av Arvonens forskning är ledare ofta synliga i organisationen på ett annat sätt än vad chefer är. Ledarna är ofta de som skapar kulturen på arbetsplatsen och som är förebild för övriga medarbetare. De tar ofta, medvetet eller omedvetet, på sig att visa riktning, kommunicera den samt motivera och inspirera medarbetare att nå gemensamma mål och visioner.
Samtidigt är det viktigt att ha i åtanke att medarbetare bara följer ledare så länge de är trovärdiga – det måste finnas en överensstämmelse mellan det som ledaren säger och det som ledaren gör. Är det då viktigt att kunna agera både chef och ledare? Ja, för att kunna driva förändring underlättar det om man har med sig sina medarbetare i processen.
Vad ska man då tänka på om man som chef även vill bli accepterad som ledare? Arvonen hävdar att ledarskap är ett förhållningssätt. Han menar att de attityder som var och en av oss har avspeglar sig i våra beteenden och sättet som vi utövar ledarskap på. Som tur är, menar han, kan vi välja vilka förhållningssätt som ska prägla våra tankar, känslor och handlingar – om vi ska agera chefer eller ledare.
Så till den stora frågan. Är du en chef som gör saker rätt, eller är du en ledare som gör rätt saker? Eller är du kanske en av de som gör båda delarna? Kika gärna på Arvonens lista igen och fundera på vad du kan göra mer eller mindre av för att uppnå en balans.
Artiklar på samma ämne

Nyhetsbrev
Anmäl dig här!