Medarbetarna blev motorn när DigitalRoute ställde om

Vad är det viktigaste att tänka på när man ska ställa om sin verksamhet och slå sig in på nya marknader? Svar: att man ser till att ha medarbetarna med sig. Det gjorde DigitalRoute – som nu trycker gasen i botten. "Om ett par år är vi troligen ytterligare 100 anställda", säger Maja Samuelsson, HR-chef.
Kristofer SandbergContent och PR-manager på Simployer
onsdag 13 juni 2018
Lästid: 3 Minuter

På ytan är det lugnt och stilla. Några oöppnade flyttkartonger är det enda som skvallrar om motsatsen, att vi befinner oss på ett företag mitt i sin allra intensivaste period någonsin.

– Just nu lägger vi om vår produkt helt och hållet. Vi utökar erbjudandet och siktar in oss på nya branscher. Mycket är nytt, även om vi samtidigt har mycket att luta oss tillbaka på. Men den riktigt stora förändringen pågår hos individerna, alla måste lära sig att prata om vår produkt på ett nytt sätt, mer värdebaserat och mot nya branscher som vill använda vår produkt på nya sätt, säger Maja Samuelsson.

DigitalRoute utvecklar mjukvara som hjälper företag att hantera stora datamängder och skapa värde utifrån sin data. Företaget startades genom att ett gäng kompisar sade upp sig från sina jobb som IT-konsulter och tillsammans beslöt sig för att prova sina vingar.

Och som de flög.

De första åren ”start up”-skakigt, men ganska snabbt följt av en intensiv tillväxtperiod. Under de senaste åren har verksamheten fått växa i lugnare tempo. Fram tills nu. Med ny vd, nya lokaler i flera regioner och ett nytt erbjudande har en ny tillväxtresa startat. Men den här gången är det med helt andra förutsättningar.

– Ledningen insåg tidigt att det enda sättet att klara av det här var genom att få med sig medarbetarna. Så vi behövde förstå varje individ bättre. Därför handlade mycket av förra året om förberedelser och att kartlägga hur medarbetarna såg på förändringen, säger Maja Samuelsson.

DigitalRoute började jobba med &frankly för att få insikt i var medarbetarna befann sig och hur de såg på förändringen. Ganska snabbt förstod ledningen att det flesta medarbetare faktiskt var med på tåget. Det fanns en stark uppslutning och nyfikenhet kring att vara del av ”det nya”. Men det saknades effektiva interna kommunikationskanaler. Och en tydlig vision.

– Det var något som ledningen och varje team fick sätta igång att jobba med direkt. I dag har vi mycket bättre koll på behovet av skräddarsydd kommunikation och mycket har tydliggjorts inom bolaget under det senaste halvåret, säger Maja Samuelsson.

Under 2017 skickade man ut frågor i &frankly en gång i månaden. Varierande frågepaket, men på samma tema. På så vis lyckades man behålla fokus och få en hög svarsfrekvens.

– Vi kunde följa trenderna tydligt och såg att vi verkligen gick åt rätt håll, säger Maja Samuelsson.

Frågorna handlade främst om förståelse för den nya visionen och om vilken kompetens man ansåg sig behöva. Till exempel:

  • Ser du vart bolaget är på väg?
  • Ser du din roll i det här?
  • Har du rätt kompetens?
  • Vet du vad du behöver lära dig?
  • Vilka forum har vi för att dela kompetens?
  • Vad är roligast med förändringen?

I dag skickar ledningen ut frågor varannan månad. Utöver det kompletterar flera team med egna frågor. Ett relativt vanligt upplägg och något som enligt Maja Samuelsson fungerar mycket bra.

– Det är en enorm skillnad på företaget i dag jämfört med ett år sedan. Vi har lyckats tydliggöra vår produktvision och på många sätt faktiskt blivit ett annat bolag. Vi har många nya medarbetare och partnerskap på plats. Dessutom är medarbetarengagemanget högt – och fortsätter åt rätt håll, säger Maja Samuelsson. 

Det här är DigitalRoute
Vad: Mjukvarubolag som funnits sedan år 2000.
Antal anställda: 200 anställda spridda över större delen av världen.
Gör: Hjälper företag att hantera och skapa värde från stora datamängder. 



Dela sidan: