Sparbanken Tanum satsade på Facebook – ökade både tillväxt och stolthet

Inlägg på Facebook är inget man fixar på kafferasten. För att lyckas i sociala medier krävs resurser och att ledningen är med på tåget. Minst lika viktiga är också medarbetarna. "Utan medarbetare som vill och vågar är det"missison impossible". Det säger Henrik Carlsson, Marknadschef, på Sparbanken Tanum. Här skriver han själv om hur de gjorde för att bli bäst i Sverige på Facebook och Instagram, hur deras arbete i sociala medier bygger intern stolthet och får affären att växa.
måndag 23 november 2020
Lästid: 2 Minuter

När jag började på Sparbanken Tanum så stod tillväxt högst på agendan. Jag ansåg att sociala medier var rätt väg att gå för att uppnå tillväxten. Låt oss skippa en massa ”printannonser” och istället anställa en person som är nästintill helt fokuserad på Facebook.

Efter flera diskussioner landade vi i att det var dags att göra denna anställning. Sedan dess har flera av Sveriges 59 sparbanker tagit samma beslut. När anställningen skulle göras tillämpade jag speciella metoder. De 13 utvalda samlades en tidig och mycket regnig höstmorgon. Några korta instruktioner följdes av dagens uppgift; producera innehåll till sociala medier, hur du vill, och kom tillbaka med färdigt material till lunch. Två personer lyckades bättre än alla andra – den ena var Carolina som fick jobbet, den andra var Celina som senare kommit att bli vår ersättare när ”Carro” varit föräldraledig. Att anställa rätt och att vara noggrann i urvalsprocessen är en sak som förklarar varför vi lyckats.

När vi till slut körde igång lät succén inte vänta på sig. Hur kunde det gå så bra direkt? Jo, vi var extremt väl förberedda inför vår Facebook-lansering:

  • Vi hade läst på och kollat konkurrenterna. 
  • Vi hade skrivit guidelines – 40 sidor som vi uppdaterar än idag.
  • Allt vi publicerar ska vara positivt, personligt och nyfiket, annars platsar det inte. Bort med det ”bankgrå”, in med optimism och glada människor.
  • Vi bestämde oss också tidigt för att medarbetarna och kunderna ska vara de som vi ”frontar” i vårt flöde.

Till en början var några anställda lite rädda. Vad ska folk tänka om mig? Vad kommer de skriva? Blir inte detta helt oseriöst? Måste jag verkligen berätta om mig själv och bli sådär personlig? Frågorna var många, men allt klarnade direkt. Av de kommentarer vi fick de första dagarna var 100 procent positiva och dessutom konstaterade vi att det går att vara seriös, rolig och personlig på samma gång. Att det finns ett motsatsförhållande mellan seriös och personlig är ”fake news”.

Hur ser det då ut idag?

Jo, anställda i Sparbanken Tanum är stolta över vårt arbete i sociala medier. Idag finns vi på Facebook, Instagram, Youtube och LinkedIn. Vi är det enda företaget, alla kategorier, som samtidigt toppat analysföretaget Smampions lista över Sveriges bästa företag på både Facebook och Instagram. Nu kommer det dagligen innehållsförslag från våra anställda, man vill bidra, man vill vara med, man ser att det ger effekt.

Att leverera innehåll som engagerar klarar många, men att dessutom konvertera innehållet till nöjd(are) och framförallt fler kunder, är nog det jag är allra mest stolt över. Vi kan säga till styrelsen och till mina kollegor i ledningsgruppen exakt på öret hur mycket vårt jobb bidrar med till resultaträkningen. Exakt hur vi gör för att lyckas med konvertering av nya kunder berättar jag gärna en annan gång, men en bra och engagerad följarskara i sociala medier är den bästa prospectdatabasen du kan ha och det är anledningen till att vi lyckas med det omöjliga.

Vi skapar engagerade medarbetare. Vi växer så det knakar. Vi mår bra. 



Dela sidan: