Livekurs

Effektiv arbetsrätt – arbetsmiljö och diskriminering

Vilket arbetsmiljöansvar har du som arbetsgivare och när kan en situation utgöra diskriminering?

Arbetet med att skapa en bra och hållbar arbetsmiljö och att förebygga diskriminering går ofta hand i hand och har en direkt påverkan på medarbetarnas trivsel och prestation. Kunskap om arbetsmiljölagen och diskrimineringslagens bestämmelser är därför nödvändig för att kunna arbeta effektivt med dessa frågor.

Kursen ingår i ett kurspaket bestående av fyra delkurser, men kan även köpas som fristående kurs.
Läs mer om kurspaketet här.

Livekurs

26.09.24 09:00 3 timmar Lediga platser
Gå till anmälan SEK 3 490:- (pris exkl moms)

Course Rating

0/5

Du kommer lära dig:

  • Vilket arbetsmiljöansvar arbetsgivaren har
  • Hur arbetsgivaren ska arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor
  • Vad diskrimineringsförbuden innebär
  • Vad diskrimineringsförbuden innebär

Mer om kursen

På denna kurs går vi igenom vilka skyldigheter du som arbetsgivare har enligt reglerna i diskrimineringslagen och arbetsmiljölagen, samt vad som kan hända om reglerna inte följs. Vi kommer ta fasta på arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön (såväl den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön) och även koppla detta till relevanta arbetstidsregleringar. Inom ramen för diskrimineringslagen kommer vi beröra diskrimineringsförbuden och gå igenom vilket ansvar arbetsgivaren har att förebygga diskriminering och främja likabehandling.

 

Product Program

Program

Praktisk information

Vem passar kursen för?

Kursen riktar sig till dig som är chef eller ledare och för dig som arbetar inom HR. Kursen passar dig som vill fräscha upp dina kunskaper i arbetsrätt eller som är ny inom området och behöver veta vad som gäller.

Aktualitetstimmar:

Srf Auktoriserad Lönekonsult: 2,5 timmar

Product instructors

Kursledare

Anna Schönfelder

Anna Schönfelder

Jag brinner för att förklara vad nya lagar och regler innebär i praktiken för dig som arbetsgivare!

Ida Ljungberg

Ida Ljungberg

Jag vill få kunden att känna sig tryggare i sin yrkesroll och underlätta för hen att kunna göra ”rätt saker rätt”!