7 drivkrafter för att öka medarbetarnas engagemang vid distansarbete
Den här artikeln är en sammanfattning av webinaret Hur mår dina medarbetare? Så skapar du som chef engagemang på distans! som Henrik Sandström och Mattias Egmar höll tidigare i mars. Du kan se hela webinaret i repris, så får du ännu bättre koll på verktygen framåt! |
När så många av oss jobbar hemifrån kan det som chef eller ledare vara svårt att få en känsla för hur våra medarbetare mår, i och med att vi inte lika enkelt kan stämma av läget över en kopp kaffe eller sätta oss tillsammans för en snabb avstämning. I dessa tider kan det dessutom vara en extra stor utmaning att hitta verktyg för att arbeta med medarbetarengagemanget. Därför har vi samlat 7 drivkrafter för att höja dina medarbetares engagemang på distans.
- Välmående. Välmående handlar både om vårt fysiska och psykiska välmående. Oftast känns det enklare att göra något åt det fysiska välmåendet genom att göra något åt arbetsmiljön. Om det är möjligt kan ni till exempel erbjuda medarbetarna att ta hem skärmar eller skrivbordsstolar från kontoret för att förbättra arbetsmiljön hemma. Uppmuntra gärna till någon form av fysisk aktivitet också, kanske promenader eller stretchpauser. Det psykiska välmåendet kan vara svårare att göra något åt, men en början är att våga ställa frågan ”hur mår du?” istället för ”hur går det?”.
- Samarbete. Den sociala biten är som sagt viktig både för välmåendet, men också för vårt engagemang. Försök därför hitta verktyg som gör det enkelt för medarbetarna att samarbeta på distans.
- Bekräftelse. Alla behöver vi bekräftelse, oavsett hur säkra vi är på oss själva. Det kan därför vara värdefullt att lägga tid på att utveckla en intern feedbackkultur som fungerar även på distans.
- Stolthet. Att känna sig stolt över det sammanhang vi tillhör är en stark drivkraft för att öka vårt engagemang. Tänk bara på hur stort engagemang spelarna i ett idrottslag känner för det de gör.
- Personlig utveckling. Människor behöver känna att de utvecklas. Genom att ge möjlighet till personlig utveckling kan vi därför väcka engagemanget hos våra medarbetare.
- Syfte/riktning. Vart ska det vi gör på dagarna egentligen ta oss? Som ledare är det viktigt att bryta ner verksamhetsmålen till något som känns konkret och meningsfullt för medarbetarna.
- Ledarskap. Den sista punkten på listan omfattar egentligen alla de andra punkterna, och det arbete vi gör för att uppnå dem. Att arbeta strategiskt med vårt ledarskap för att få med alla delar, och inte undvika det som känns svårt bidrar i sig till att öka engagemanget hos våra medarbetare.
Vill du lära dig mer om dessa 7 drivkrafter för engagemang och hur du med hjälp av &franklys pulsmätningsverktyg kan öka engagemang i din organisation? Läs mer här!
Artiklar på samma ämne
Nyhetsbrev
Anmäl dig här!