De 3 vanligaste fallgroparna i arbetet med företagskultur

Kulturen är en viktig del av hur man upplever en arbetsplats. Men är definitionen av kultur detsamma för alla? Linus Jonkman, Kulturstrateg på Astronaut, delar de vanligaste misstagen i arbetet med värdegrund och företagskultur.
Linus JonkmanKulturstrateg
måndag 30 januari 2023
Lästid: 2 Minuter

Handen på hjärtat. Fråga dig själv - är kultur en viktig del av upplevelsen på en arbetsplats? Om svaret är “ja”, fråga dig detta: Vad är egentligen kultur?  

Om du är som de flesta jag möter skulle jag gissa så här - det är mycket sannolikt att du känner att kulturen är en viktig del. Men det är inte sannolikt att du kan beskriva vad begreppet innehåller för någon annan än dig själv - Inget konstigt med det. Så funkar det mesta i livet som har en stor betydelse.  

Du kan göra samma experiment med ord som “kärlek”, “passion” eller “vänskap” med. Det är ord som vi vet är viktiga men vars innehåll är så abstrakt och så emotionellt att vi inte enkelt kan klä dem i ord. 

Jag minns min första anställning. Korridorerna pryddes med tavlor där fotomodeller med stomatol-leende hoppade tillsammans i grupp och det stod “TeamWork!”.  Utöver tavlorna pratades det aldrig om hur detta teamwork magiskt skulle uppstå.  

Hade någon frågat mig om värderingar, visioner eller företagskultur då, hade jag ryckt på axlarna och känt att dessa begrepp likt älvor var mytologiska väsen. Det var ett mytologiskt väsen fram tills den dag jag blev del av ett bolag som på riktigt förankrat sina värderingar i sin praktiska verklighet. Det är det närmsta jag kommit en religiös upplevelse. 

De 3 vanligaste fallgroparna i arbetet med företagskultur

Den första fallgropen med värdegrundsarbete - efterlevnad 

Ett värdeord utan efterlevnad blir lika själlöst som Alladin-asken efter att trillingnöten försvann. Det är inte värdegrunden som företeelse som är problemet – utan vad vi sedan (inte) gör med den. 

Den andra fallgropen - involvering 

Att ledningen åker till Ystad Saltsjöbad, dricker Sangria och hittar på tre ord i jacuzzin är så som värdegrundsarbete gjordes på 90-talet. Vi vet att den typen av värdegrundsarbete har kortare livstid än en fransk bil.

Därför är det slöseri med tid att bara låta en ledningsgrupp diktera vad företagskulturen ska vara. Involvera alla på arbetsplatsen i processen. 

Den tredje fallgropen - definitioner  

Det krävs beskrivningar av ord för att de ska få en möjlighet att få liv. Handlingarna måste reflekteras i arbetsprocesser.

Fråga hela organisationen saker som “Hur vill du efterleva TEAMWORK?”. Lyssna på svaren. Be deltagarna rangordna demokratiskt och gör åsikter till data. Det magiska uppstår när processen blir demokratisk inom bolaget. .

Vision och värderingar 

Så ja. Värdegrundsarbete är inte lätt. Men detta är en tid där det komplexa och det etiska tar mer plats. Färre arbetstagare använder lönen som den främsta faktorn för att välja anställning och allt fler kan inte tänka sig en anställning i ett bolag där värderingarna inte är i linje med deras egna. 

Tänk nollvisionen - Trafikverkets etiska vision om att ingen ska skadas trafiken. Varje år misslyckas den med att uppnå det som avses.  

Fast...på samma sätt har vi kommit närmare Nollvisionen varje år sedan den instiftades just för att den genererar förändringar - därför att vi strävar efter något. 

På samma sätt är det med visioner, värderingar och allt annat. De misslyckas i princip alltid med att efterlevas helt. Men ändå är det så viktigt att fortsätta jobba med dem, att förstå att det är processen som spelar roll. De markerar att vi strävar åt en riktning - att vi vill något. Vad är väl viktigare än det? 

 



Dela sidan: