eNPS-resultatet är lågt i mitt team – vad kan jag göra?

Vad är eNPS och hur kan du stärka det i teamet?
onsdag 26 december 2018
Lästid: 4 Minuter

Du har hört det många gånger: engagerade medarbetare är mer lojala. Och lojala medarbetare presterar bättre, stannar kvar längre och bidrar mer till företagets framgångar.

Du vill förstås att dina medarbetare ska vara lojala. Men hur vet du om de är det? Och ännu viktigare: vad gör du om de inte är det? Det är här eNPS kommer in. Med hjälp av eNPS tar du temperaturen på teamet.

eNPS är ett sätt att inleda ett samtal

eNPS avslöjar mycket om varför medarbetare väljer att sluta på företaget. Det kan därför hjälpa dig när du förbereder ett avslutningssamtal och även ge dig stöd när du utformar processen för att ta in nya medarbetare i teamet. Framför allt kan eNPS göra det lättare att upptäcka problem som kan påverka flera personer på olika avdelningar och funktioner.

eNPS är ett fantastiskt verktyg för att inleda samtal, men det bör förstås inte vara det enda redskapet för att öka medarbetarnas engagemang.

Här följer en kortfattad introduktion till eNPS: vad det är, hur du mäter det, hur du använder det och, förstås, hur du ser till att dina medarbetare blir mer lojala.

Vi börjar med det viktigaste.

Teamet har låg eNPS – vad kan du göra?

Här följer tips på hur du kan höja teamets eller organisationens eNPS.

Var öppen
Om det finns problem i företaget, är de flesta medarbetare medvetna om detta. En del människor är väldigt intuitiva, och de skulle tappa respekten för dig och organisationen om de upplever att du försöker förminska problemen eller låter bli att informera om dem. Öppen kommunikation är A och O när man vill öka medarbetarnas välbefinnande. Det skapar förtroende och engagemang, två viktiga drivkrafter bakom goda prestationer. Det här betyder att du inte ska dra dig för att berätta om problem, utmaningar eller till och med misstag som du eller ditt företag har begått. Se bara till att du presenterar de åtgärder du vidtagit för att lösa problemen.

Uppmärksamma promoters och detractors
För att få högre eNPS måste du engagera dina detractors och ta itu med deras problem. Var inte rädd för deras kritik, för sannolikt finns det något värdefullt i deras synpunkter om dig eller om ledningen. Du kan förbättra situationen genom att ta fram åtgärder och strategier för att lösa problemen som de tar upp. Att omvandla detractors till promoters (eller åtminstone passives) är det effektivaste sättet att stärka resultatet.

Det är även viktigt att du fortsätter att se till att dina promoters är engagerade. Det är lätt hänt att man glömmer bort sina promoters och lägger allt fokus på sina detractors. Gör inte det misstaget! Också promoters kan ha många värdefulla synpunkter på hur arbetet kan förbättras. De kan lyfta saker som andra medarbetare kan ha missat men som har stor betydelse. Se med andra ord till att inkludera samtliga medarbetare när du planerar inför ett högre eNPS.

Feedback är viktigt
Ju mer feedback du får från dina medarbetare, desto bättre. Se alltid till att det finns plats för kommentarer när du skickar ut undersökningen, och följ upp resultatet med öppna möten. Det bästa är att erbjuda både anonyma och offentliga sätt att ge feedback. Då kan ni upptäcka såväl mer personliga problem som medarbetarna känner sig obekväma med att diskutera öppet som den typ av problem som lyfts fram i en diskussion. Feedback hjälper dig att ta fram en plan för att höja eNPS-resultatet.

Det finns inga universallösningar för att förbättra er eNPS.

Här följer lite bakgrundsinformation om eNPS.

Vad är eNPS och hur mäter man det?

eNPS (employee Net Promoter Score) får man fram genom att ställa en enkel fråga till medarbetarna: ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss som arbetsgivare?”

Medarbetarna svarar genom att välja en siffra mellan 1 och 10, där 0 motsvarar ”inte alls sannolikt” och 10 motsvarar ”mycket sannolikt”. Medarbetarna delas sedan in någon av följande grupper:

  • Detractors (de som svarar mellan 0 och 6)
  • Passives (de som svarar 7 eller 8)
  • Promoters (de som svarar 9 eller 10)

Du beräknar din totala eNPS genom att helt enkelt dra ifrån procentandelen detractors från procentandelen promoters (bortse från passives). Om 20 procent av de svarande är Promoters och 20 procent är detractors blir alltså din eNPS 0. eNPS-resultatet kan variera mellan -100 och 100. I praktiken är allt över 0 acceptabelt. Ett eNPS kring 30 är bra och allt över det är utmärkt. Det genomsnittliga resultatet för eNPS varierar mellan olika branscher och länder och påverkas av många faktorer.

Varför är eNPS viktigt?

eNPS är inte på något vis en uttömmande metod för att mäta medarbetarnas lojalitet. Men det är ett användbart och enkelt mått för regelbunden uppföljning över tid. Det hjälper dig att börja arbeta med medarbetarnas engagemang och ger dig dessutom en siffra som du kan ta med dig till nästa styrelsemöte. eNPS-undersökningar blir allt populärare och används ofta för att jämföra lojaliteten i olika organisationer. Det ger dessutom chefer en konkret utgångspunkt i problemlösningsarbetet.



Dela sidan: