Förbättra möteskulturen

Många av oss spenderar en hel del tid i möten. Och det är inte så konstigt, eftersom möten är en del av vår metod för hur vi jobbar. Förhoppningsvis är de flesta möten produktiva och inspirerande. Men… nej, verkligen inte alltid.
onsdag 26 december 2018
Lästid: 1 Minut

Alldeles för ofta handlar det istället om möten som dränerar oss på energi och enbart slukar dyrbar tid. Folk som sitter gömda bakom sin dator, telefoner som ringer, långa monologer långt från ämnet och otydlig uppföljning. Känner du igen dig? Börja ifrågasätt er möteskultur och sätt stopp för “jag sitter i för många möten”-sjukan.

1. Definiera syfte och mål – och håll dig till agendan

Det bör finnas en agenda där syfte och mål framgår och som ska utannonseras i god tid så att alla hinner förbereda sig. Spontana möten kan vara kul men lämpar sig bäst att vara just spontana när man ses vid kaffeautomaten eller vid fikahörnan.

2. Bjud in rätt personer

Ska verkligen alla vara med på mötet? Ibland, ja. Men av gammal vana bjuder man in alla på jobbet eller i teamet för att… ja varför egentligen? Ställ dig själv den frågan innan du kallar till möte. Vilka måste vara med?

3. Håll tiden

Bestäm innan hur länge mötet ska hålla på och håll er till tidsramen. Underskatta aldrig en god bensträckare eller fruktpaus om nu mötet av någon outgrundlig anledning drar ut på tiden.

4. Håll er till ämnet

Följ dagordningen slaviskt. Ansvaret vilar på alla. Den som äger mötet bör ta på sig rollen som agenda-polis och vänligt påminna deltagarna när de glider iväg från ämnet.

5. Summera och följ upp

Avsluta med en summering och formulera vad som händer nu. Säkra att ni har en gemensam bild av vad ni kom fram till i mötet.



Dela sidan: