Hej e-handlare! Du har väl koll på momsen inför 1 juli 2021?

Har du en webbshop där du säljer varor till konsumenter? Då har du säkert hört att det kommer nya momsregler – men kanske inte orkat sätta dig in i dem? Här får du koll på nolltid.
Kristina Andreasson, Momsexpert
schedule den 22 mars 2021
Lästid: 3 Minuter

I den här artikeln får du snabbt koll på om ditt företag berörs av de nya momsreglerna för e-handel till konsumenter. Om inte, kan du lugnt fortsätta som tidigare.

Bara svenska kunder?

Om du bara har svenska kunder är det inte så troligt att ditt företag berörs. Det gäller när om de varor som säljs via webbshopen skickas från ditt lager i Sverige direkt till de svenska konsumenterna.

Distanshandel inom EU

De nya reglerna gäller nämligen bara distanshandel inom EU. Det innebär att varor som finns i Sverige (eller ett annat EU-land) när de säljs ska transporteras till kunden i ett annat EU-land.

Distanshandel vid import

De nya reglerna gäller dock även distanshandel vid import. Det innebär att om varorna finns utanför EU när du säljer dem till kunder i Sverige (eller annat EU-land) kan du beröras av de nya reglerna.

Säljer du även andra företags varor via webbshopen?

Om du bara säljer dina egna varor via webbshopen – och bara till svenska kunder – så är det alltså inte så troligt att du omfattas av de nya reglerna.

Om du däremot via webbshopen säljer andra företags – s.k. bakomliggande leverantörers – varor kan ditt företag i vissa fall ändå omfattas av de nya reglerna. Ditt företag anses då vara ett plattformsföretag som i vissa fall blir skyldigt att redovisa moms. 

Väldigt liten försäljning till andra EU-länder?

Om du har varuförsäljningar som är distanshandel inom EU kan du ändå – i vissa fall – nöja dig med att ta ut svensk moms på din försäljning. Observera att den möjligheten bara finns om din distanshandel inom EU inte överstiger gränsbeloppet 99.680 kr per år. I beloppet ingår inte försäljning till svenska kunder eller distanshandel vid import.

Distanshandel – kundlandets moms ska tas ut

Finner du, när du läst igenom ovanstående, att du har distanshandel inom EU över gränsbeloppet, distanshandel vid import eller att du är ett plattformsföretag. Då är det hög tid att titta närmare på vilka momskonsekvenser detta får.

Vid distanshandel anses varan som säljs omsatt i det land där transporten till kunden avslutas. Det innebär att moms ska tas ut och redovisas i det landet.

Särskild OSS-deklaration vid distanshandel inom EU

Det är inte möjligt att redovisa andra EU-länders moms i den vanliga svenska momsdeklarationen. För att det ska vara lättare att göra rätt kommer den utländska momsen att kunna redovisas i en elektronisk momsdeklaration, OSS-deklaration. I OSS-deklarationen ska de andra EU-ländernas moms redovisas.

Det kräver att du först registrerat dig för unionsordningen hos Skatteverket.

Unionsordningen och OSS-deklarationen är ett frivilligt alternativ till att registrera sig för moms på vanligt sätt i varje EU-land där kunderna finns.

Särskild IOSS-deklaration för distanshandel vid import

Om du säljer varor till konsumenter i Sverige eller annat EU-land – där varan skickas från ett land utanför EU direkt till kunden – kan det i vissa fall vara fördelaktigt att använda sig av importordningen.

Om importordning inte används är det normalt konsumenten, godsmottagaren, som betalar momsen till transportombudet (PostNord m fl). Samma sak gäller om importordningen inte kan användas. Den förutsätter nämligen att den aktuella försändelsen har ett värde på maximalt EUR 150.

Fördelarna med importordningen ligger i att priset till kund kan inkludera moms i webbshopen. Dessutom får konsumenten sin vara snabbare när den inte riskerar att ”fastna” i tullen.

Om importordningen används ska moms redovisas på försäljningen av varan till konsumenten medan själva importen är momsbefriad. Registreringen görs hos Skatteverket. Såväl svensk som utländsk moms kan redovisas i IOSS-deklarationen. Notera att IOSS respektive OSS, jfr ovan, är olika deklarationer.

Plattformsföretag som ”möjliggör” annans försäljning

Om du via din webbshop säljer andra företags varor kan du i vissa fall göras ansvarig för dessa bakomliggande säljares varuförsäljningar. Det gäller när den bakomliggande säljaren är ett företag utanför EU eller om varan finns utanför EU (när importordningen används).

Ett plattformsföretag som av detta skäl blir skyldigt att redovisa moms på varuförsäljningar till konsumenter i EU kan välja att redovisa momsen via en OSS-deklaration (unionsordningen) eller vid import en IOSS-deklaration (importordningen).

Till skillnad mot ett företag som säljer sina egna varor via en webbshop, får ett plattformsföretag redovisa en bakomliggande säljares varuförsäljning inom EU – även vad gäller varuhandel inom ett och samma EU-land, alltså ej gränsöverskridande varuhandel, i en OSS-deklaration.

Lycka till med e-handeln – och momsen!

Mer information om OSS- och IOSS-deklaration finner du i Servicepaket Moms och den sprillans nya kategorin ”E-handel mot konsumenter i EU”.

Eller så kanske du vill vara med på vår streamade kurs E-handel till konsumenter - nya momsregler 2021?

Få fler intressanta artiklar – direkt till din inkorg

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev Simployer Info. Det bästa från oss inom lön, skatt och moms en gång i månaden – enklare kan det inte bli. 👍

Dela sidan: LinkedIn twitter