Kan du vara dig själv?

Känner du dig bekväm med att vara dig själv på jobbet, det vill säga visa upp dina personliga egenskaper, dina värderingar och dina åsikter? 
fredag 21 december 2018
Lästid: 2 Minuter

Var dig själv på jobbet

Kanske är du som så många andra: att du har olika personligheter på jobbet och på fritiden? En av er sitter i möten och har kanske skjorta och slips eller blus och kjol – och så finns det en ”annan du”, som gärna slänger på sig löparskorna och älskar att hänga med familjen. Så gör de flesta av oss: vi tar bara med oss en del av vår personlighet till jobbet. Resten får vara kvar hemma. Men forskning tyder på att det kan vara dags att ändra på det här.

Här kommer några skäl till att det kan vara smart att vara sig själv på jobbet

Människor följer sina känslor. Och ju mer äkta något känns, desto bättre är det. Den som döljer något kan lätt framstå som arrogant eller överlägsen. Äkthet ger utrymme för sårbarhet, och det är faktiskt en av de mest värdefulla egenskaper som en ledare kan ha. På en ärlig arbetsplats jobbar man effektivare.

Ofta håller människor inne med sina synpunkter för att de tror att uppriktighet kan skada karriären. Man kanske inte vill ta upp en orättvisa som man upplevt för man tror att det kan påverka ens möjligheter att gå vidare i organisationen. Problemet är att valet att vara oärlig, eller tyst, gör arbetsplatsen eller organisationen sämre för alla. Det skapar ett klimat där ingen riktigt vågar vara mänsklig. Är det verkligen så vi vill ha det? Du hittar din rätta plats.

De flesta ogillar förändring, och att byta jobb eller bransch kan vara extra stressande. Men om du jobbar på ett ställe där du upplever att du måste dölja den du verkligen är, kommer du aldrig att lyckas eller trivas. Om du har valt en karriär som innebär att du alltid måste kämpa mot de rådande normerna är det sannolikt dags att byta. Om företaget inte tillåter dig att vara dig själv, ska du leta efter ett som gör det. Du får bättre kundrelationer.

Kunder som känner igen sig i dig vill gärna handla av dig. Genom att vara öppen med vem du är ger du chansen till fördjupade kundkontakter.

Du mår bättre.

Om du är en sann konstnärssjäl men råkar arbeta med budgetering kanske du inte mår toppen på jobbet. Genom att prata med dina chefer och försöka hitta ett sätt att vara dig själv i de arbetsuppgifter som du utför, kommer både din motivation och dina prestationer att öka. Och på så vis lyckas du i slutändan bättre på jobbet.



Dela sidan: