Konflikter på jobbet

Konflikter mellan kollegor är tyvärr inget ovanligt. Men för att de inte ska infektera ett i övrigt välfungerande team så måste de hanteras på ett bra sätt.
onsdag 26 december 2018
Lästid: 2 Minuter

Många chefer sticker huvudet i sanden och försöker undvika den dåliga stämningen, och det är en fullt normal reaktion. Men ledarskap är ingen popularitetstävling. Du som chef har ansvaret för att maximera teamets potential och att lösa konflikter. Så hur gör man? Här är några konkreta råd kring konflikthantering mellan kollegor.

Hitta roten till problemet

Bjud in de båda kollegorna till ett gemensamt möte. Slå fast det faktum att det finns problem och att det bara finns ett sätt att lösa det, genom diskussion och ”förhandling”. Säkerställ därefter att det ni har gemensamma spelregler för hur det ska lösas, där en av de viktigaste är att lyfta fram problemet på ett sätt som inte är skuldbeläggande, t ex ”du ignorerar alltid mig”. Ett bättre sätt att säga det på är ”Jag känner mig ignorerad”. Låt respektive person beskriva sin upplevelse av konflikten.

Välj inte sida

Det är mänskligt att identifiera sig mer med ett perspektiv. Men var försiktig med att uttrycka ditt stöd för den ena eller den andra sidan. Det kommer bara leda till att du underminerar din roll och dina förutsättningar att skapa dig en tydlig bild av situationen.

Enas om problemet

Summera diskussionen och skapa konsensus kring din beskrivning av problemet innan ni försöker hitta en lösning. Leta efter gemensamma utgångspunkter mellan kollegorna, t ex att de båda vill att konflikten blir löst. Uttryck din egen önskan om att ni tillsammans genom dialog ska kunna mötas.

Diskutera lösning

Uppmuntra båda parter att lyfta fram förslag på hur ni kan lösa problemet. Försök få dem att formulera vad som måste förändras för att de ska känna sig nöjda och vilka steg som krävs för att ta sig dit. Poängtera deras eget ansvar i att lösa konflikten.

Enas om en lösning

När ni har diskuterat möjliga lösningar, enas om en väg framåt som möter behoven hos alla parter. Sträva efter att landa i en lösning som är positiv ur bådas perspektiv, ingen ska lämna rummet och känna sig besviken. Skriv ned en kort sammanfattning och de actions ni enats om. Bestäm ett datum när ni ses igenom för att följa upp om konflikten är löst.



Dela sidan: