Ta in en ny medlem i teamet

Det kan vara en utmanande uppgift att ta in en ny medarbetare i teamet. Det handlar om så mycket mer än pappersarbete.
fredag 25 januari 2019
Lästid: 3 Minuter

För de flesta är ett nytt jobb detsamma som att ett nytt kapitel i livet börjar. Det är med andra ord viktigt att upplevelsen blir så positiv som möjligt för alla berörda. Om du lyckas med det här ökar du produktiviteten, får snabbare resultat och gör det mycket lättare att behålla duktiga människor.

Förbered allt

Även om det kan tyckas självklart att allt ska vara förberett för den nya medarbetaren, är det lätt att glömma bort saker. Se alltid till att alla konton för programvara och plattformar är ordnade i förväg, så att nyrekryteringen redan från början kan fokusera på det som är viktigt. Dessutom är det ett bra sätt att visa att du verkligen bryr dig.

Ta fram ett ramverk och följ det

Många viktiga steg som ingår i arbetet med att ta in en ny medarbetare i teamet kan automatiseras. Du kan skapa ett projekt i ditt projektledningsverktyg eller nöja dig med en PDF som hjälper dig att hålla koll på processen. Skapa en checklista och låt andra i teamet gå igenom den. Finns allt med som er nya kollega behöver veta och göra? Fyll på med dokument, vägledningar och material. Glöm inte att be olika experter på företaget gå igenom programvara och rutiner med den nya medarbetaren. Använd checklistan som grund för en tydlig tidsplan. Tänk på att den här processen kan omfatta många olika saker. Jobbskuggning och att sitta med på möten kanske kan bli aktuellt? Se bara till att du planerar allt i förväg och att det inte blir för mycket på en gång för teamets nykomling.

Stärk dem i deras beslut att arbeta hos dig

Människor byter jobb, för de är övertygade om att det ger dem bättre möjligheter. Kanske får de arbete med något intressantare, höjer sin lön eller möter en företagskultur som de trivs bättre med. Det här betyder att de troligen har en positiv inställning den första dagen på det nya jobbet. Du bör utnyttja den möjligheten och bekräfta deras positiva bild av företaget. Lyft fram alla de bra sakerna, roligaste händelserna och smartaste processerna så att du uppnår en balans mellan tråkigt pappersarbete kring själva anställningen och roliga upplevelser.

Vad är unikt för din organisation, ditt team och teammedlemmarna?

Se till att du tar vara på, och förmedlar, detta unika! Tips: De flesta nyanställda är stolta över sitt nya jobb! Det här ger dig en utmärkt möjlighet att stärka företagets varumärke som arbetsgivare. Ge dem en fin välkomstgåva eller lite ovanliga företagsprylar om du vill ge varumärket en skjuts på sociala medier. Tänk också på att du kanske kan presentera nya medarbetare i företagets sociala medier-kanaler.

Få dem att VERKLIGEN känna sig välkomna

Det kan vara både lite läskigt och omtumlande att börja ett nytt jobb. Också för de coolaste typerna kan de många nya ansiktena bli lite för mycket. Det kan vara svårt att komma ihåg namnen på dem man presenterats för. Du kan underlätta för dem genom att ha en enkel mottagning för dem när de börjar. Be alla på avdelningen ta sig tid att träffa din nyrekrytering, så att de nya slipper bära hela det sociala ansvaret. Tips: Arbetar du i ett större företag eller har kolleger som arbetar på distans? Se till att du introducerar din nya kollega där ni samarbetar digitalt (e-post, intranätet eller kanske Slack).

Kommunicera företagets värderingar och vision på ett tydligt sätt

De flesta företag har kärnvärden för verksamheten och medarbetarna. Tanken är att medarbetarna ska utgå från dessa värden när de fattar beslut i vardagen. När man tar in nya teammedlemmar bör man passa på att presentera företagets värden. Om du vill vara säker på att de nyanställda verkligen tar till sig värdena tar du dig tid att diskutera dem. Hur förhåller sig värdena till deras egna ”levnadsregler”? När ni pratar om kärnvärdena med nya medarbetare faller det sig naturligt att ta upp företagets vision och mission – på organisations- och teamnivå samt på individuell nivå. Hur kommer deras arbete att bidra till visionen? Genom att betona vikten av gemensamma värden och en gemensam vision stärker du medarbetarna i övertygelsen att de valt rätt jobb.



Dela sidan: