5 konkreta tips för att hantera ökad stress i ditt team.
måndag 17 december 2018
Lästid: 1 Minut
1. Säg nej!
Många märker en stor skillnad bara genom att säga nej till saker som landar på deras skrivbord. Men det är inte enkelt att säga nej. Hjälp ditt team genom att säga nej åt dem. Bekräfta deras situation med en konkret åtgärd. Låt dem förstå att de inte behöver vara alla till lags.
2. Ta hjälp
Även om du är chef så är du inte ensam. Ta hjälp internt. Koppla in HR så snart du bedömer att situationen inte är tillfällig.
3. Våga fråga
En stressig och intensiv miljö på jobbet tillsammans med en otrygg privat situation är en tickande bomb. Engagera dig i dina medarbetares privatliv på ett respektfullt sätt. Försök få en helhetsbild. Har du skickat ut frågor som handlar om arbetsliv?
4. Uppmuntra motion
Fysisk aktivitet, gärna en joggingtur eller promenad i skogen, gör bevisligen gott för hela kroppen. Ge ditt team möjligheter att återhämta sig.
5. Följ upp
Det finns ingen quick fix för att motverka stress och utbrändhet. Det handlar om ett systematiskt arbetssätt. När du märkar att trenden bryts, återgå inte till ”det normala”. Bygg in frågor som gör att du tidigare upptäcker högre stress.