Urladdad för en ny dag på jobbet?

Alla har rätt att gå till jobbet med en bra känsla i magen. Men vems ansvar är det att så blir? Vad behövs för att på lång sikt skapa en arbetsmiljö där välmåendet står i centrum? "Ansvaret ligger både på dig själv och hos din arbetsgivare", säger Ida Ljungberg, HR- och arbetsrättsexpert på Simployer.
Kristofer SandbergContent Marketing Manager
fredag 20 maj 2022
Lästid: 2 Minuter

Tidsbrist, brist på kontroll och dålig stämning. Det är de tre vanligaste orsakerna till att vi upplever stress på arbetsplatsen. Detta enligt rapporten Employee Engagement 2022 som redovisar engagemangsdata från &franklys kunder.

Och upplever stress, det gör vi. Så många som 8 av 10 uppger att känner hög stress på jobbet. Tyvärr är detta ingen tillfällig topp för just det här året. Nivåerna har varit höga och stabila under en längre tid.

Det finns många handfasta tips på hur man förebygger och motverkar skadlig stress på arbetsplatsen. I vår guide Stress på arbetsplatsen (producerad tillsammans med Leg. Psykolog Björn Hedensjö) hittar du både konkreta råd och bakgrundsfakta som ökar förståelsen för vad stress är.

Men för att på lång sikt bygga en arbetsplats där hälsan får en mer framträdande roll, så behöver kunskapsnivån för hur faktorer i arbetsmiljön påverkar medarbetarnas fysiska och psykiska hälsa att öka. Inte minst hos chefer när det hybrida arbetssättet nu blir allt vanligare.

– Ledarskapet kommer att behöva utvecklas till att handla mer om tillit än om kontroll. För med tillit bygger man grund för välmående och självgående medarbetare, säger Ida Ljungberg, Simployer.

Vad behöver cheferna göra?

– De behöver lyssna på sina medarbetares behov och önskemål. Och framförallt fråga och vara genuint intresserad av svaret. Chefen behöver också komma till insikt om att tillit byggs upp över tid. Få personer vågar eller vill öppna upp sig för någon om sitt faktiska mående när frågan enbart ställs av artighetsskäl, säger Ida Ljungberg.

Som grupp behöver man också tillsammans reflektera över hur man kan förena de individuella behoven med teamets och verksamhetens behov.

– Givetvis kan man inte på alla arbetsplatser tillgodose allas önskemål. Ytterst beslutar arbetsgivaren hur arbetet ska utföras. Men min uppfattning är att chefen bör kunna motivera sina beslut för medarbetarna.

I &franklys engagemangsrapport går även att läsa att var fjärde medarbetare inte har ork kvar efter arbetsdagens slut. 1 av 3 får inte heller den återhämtning och stöd som krävs för att lösa sina arbetsuppgifter. Sammantaget stärker det här behovet av att att placera hälsan i första rummet och kontinuerligt förbättra balansen mellan arbetsliv och privatliv.

Med djupare kunskap om hur vår hjärna fungerar så kan vi bättre förstå och acceptera våra känslor. Och göra val som får oss att må bättre.

– Om vi samtidigt förser cheferna med mer kunskap om hur vår arbetsmiljö påverkar oss och hur man kan förbättra den, så ökar chefens möjligheter att ge medarbetarna de rätta förutsättningarna för att må bra på jobbet.

Vad är nästa steg för att åstadkomma en förändring?

– Våga testa nya arbetssätt. Utvärdera och våga göra om, säger Ida Ljungberg. Målet måste vara att hitta arbetssätt som fungerar, både för arbetsgivaren och för medarbetarna. Oavsett var arbetet utförs.

 



Dela sidan: