Checklista – 6 punkter för bättre medarbetarsamtal

Få ut mer av era medarbetarsamtal! Vi har samlat våra bästa tips och trix för att era samtal ska bli mer kvalitativa och effektiva (och med ett digitalt samtalsstöd blir det dessutom enklare att lyckas med samtalen).
Robert LarssonSenior Account Executive på Simployer
onsdag 30 september 2020
Lästid: 2 Minuter

1 Var ute i god tid underskatta inte förberedelsefasen och ge både ledare och medarbetare goda förutsättningar att förbereda sig inför samtalen. På så vis kan ni fokusera på det som är viktigt under mötet och minska risken för att samtalet drar iväg i långa sidospår.

2 Kommunicera syftet och värdet med samtalet vad får den enskilda medarbetaren, ledare och verksamheten i stort ut av att ni har regelbundna medarbetarsamtal? Förstår vi värdet i det vi gör blir vi mer engagerade.

3 Börja enkelt och målgruppsanpassat skapa låga trösklar och gör samtalet lekfullt och spännande. Fundera på om det verkligen behövs så många frågor för att ni ska få ut något av samtalet. Och tänk igenom om det verkligen är någon idé att ställa samma frågor till alla inom organisationen. Med ett digitalt samtalsstöd kan du skapa flera olika mallar som är anpassade för olika typer av samtal. Du kan också skapa mallar som tar hänsyn till exempelvis arbetsroll och erfarenhet.

4 Ha medarbetaren i fokus – det kanske låter som att vi slår in öppna dörrar med det här tipset, men det kan aldrig nämnas för många gånger. Ett medarbetarsamtal ger dig möjlighet att se dina kollegor och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar – låt dem ta huvudrollen i samtalet.

5 Skapa aktiviteter och todo’s – låt det inte bli mycket prat men lite verkstad. Med ett digitalt samtalsstöd är det enkelt att lägga till de todo’s ni kommer fram till under samtalet. Då är risken mindre att aktiviteter ni kommit fram till faller i glömska när samtalet är avslutat och ni fortsätter med era dagliga arbetsuppgifter.

6 Följ upp – blev aktiviteterna av och hur gick det? Om de inte blev av – varför? När allting finns sparat i det digitala samtalsstödet kan ni enkelt se tillbaka på tidigare samtal. Det ger dem större värde när ni faktiskt kan följa upp och se vad som har hänt sedan sist. Dessutom blir det enklare att förfina mallarna om ni har kvar material att utvärdera.

Lycka till!

Gratis webinar: Kompetensutveckling – nyckeln till ett bra ledarskap

Ett av de viktigaste uppdragen en ledare har är att påverka andra genom utveckling, kulturbyggande och engagemang. Om du som ledare inte finns där för att påverka dina medarbetare, så finns det inget ledarskap. Men hur gör du då för att påverka andra? Och hur hänger det ihop med att bygga en lärande organisation?

Titta på webinaret!

 

Dela sidan: