"Loud quitting" - den högljudda trenden att sluta
Häromdagen såg jag en tjej säga upp sitt jobb efter att ha blivit illa behandlad av sin arbetsgivare. På kort tid hade videon setts över 50 miljoner gånger! Det är många människor arbetsgivaren behöver försöka förklara sin sida av saken för. Tyvärr har skadan redan skett och många har redan svartlistat detta företag som en potentiell arbetsgivare.
Millennials, Generation Z och "quittok"
Innan du hinner blinka uppstår det nya begrepp bland Millennials och Generation Z. Quiet quitting är något många känner till nu; att utföra minimalt arbete utan att arbeta utanför arbetstiden eller ta med sig jobbet hem efter arbetsdagen. Men det har utvecklats en motsats till detta.
Loud quitting innebär att du gör det känt så högljutt som möjligt att du inte accepterar företagets sätt att drivas eller hur du har blivit behandlad. För att sedan säga upp ditt jobb så högljutt du kan.
Faktum är att sociala medier är så engagerade i den högljudda trenden att begreppet "quittok" har skapats. Detta behov av att lämna ett företag som inte uppfyller de anställdas behov, oavsett anledning, har sina rötter tillbaka till pandemin. Då fick många omvärdera sina prioriteringar och för många förändrades synen på var jobbet hamnar i livet.
People First – nyhetsbrevet för HR och ledare!
Har nyanställda rätt till semester? Hur ska ledare agera i kris? Vad ska vi göra för att engagera våra medarbetare? Med People First ser vi till att du får koll på lagändringar, trender och nyheter inom HR och ledarskap så att du kan ta hand om din vitkigaste resurs – medarbetarna.
Börja prenumerera!
1 av 4 överväger att byta jobb
Innan du som arbetsgivare avfärdar detta som en övergående amerikansk trend, är det klokt för chefer och HR att notera detta fenomen och överväga de potentiella konsekvenserna det kan ha på arbetsplatsen.
En fjärdedel av de anställda överväger nu att byta jobb, antingen för att undkomma en giftig arbetskultur, en dålig chef eller i hopp om en bättre lön. Om du nu undrar om "quittok" och loud quitting kommer att påverka dig som arbetsgivare beror svaret helt på vilken sorts företagskultur ni har.
Det finns dock några frågor ni kan ställa er själva för att försöka förhindra en PR-chock som orsakas av loud quitting:
1. Lyssnar vi på vad de anställda säger? Få en överblick över hur människor mår idag och sätt upp åtgärder över tid. Skjut inte upp det till en årlig medarbetarundersökning eller årligt medarbetarsamtal. Ha regelbunden uppföljning av detta och kom närmare de anställda.
2. Vet folk hos oss hur viktiga de är för oss? Den viktigaste resursen vi har i arbetslivet idag är våra medarbetare. Låt folk veta hur viktiga de och deras röst är. Ge regelbundna feedback och erkännande till medarbetarna.
3. Vet medarbetarna tillräckligt om sin arbetsplats? Engagera medarbetarna i hur företaget presterar, vilka beslut som fattas och varför. Då blir det också lättare att förstå sin roll i det och vilken påverkan man själv har.
4. Erbjuder vi utvecklingsmöjligheter? Skapa en plan tillsammans med medarbetare som vill ha något mer. Oavsett om medarbetaren är redo för en befordran eller inte, har de flesta behov av att utvecklas. Gör möjligheten till personlig utveckling tillgänglig och ge medarbetarna en karriärväg inom företaget.
Kom närmare medarbetarna – oftare
Jag är nyfiken och spänd på denna utveckling och hur långt de amerikanska trenderna kommer att slå rot här i Norge. Det jag redan ser är att det nu finns en mycket större klyfta mellan de som har förstått det och de som inte har det. För de företag som har förstått det, använder de denna öppenhet till sin fördel. För de som inte har förstått det, skapas det ständigt negativa nyhetsartiklar om dem.
Så börja med att komma närmare medarbetarna, oftare. Det du tidigare kunde undkomma med bakom stängda dörrar blir svårt när verksamheten får glasväggar. En hel generation kommer nämligen in i arbetslivet som är villiga att släppa in alla.
Artiklar på samma ämne
Nyhetsbrev
Anmäl dig här!