Får man ha shorts på jobbet?

Soliga dagar och stigande temperaturer får svenskarna att kasta av kläderna, men borde chefen neka dig shorts på jobbet?
Elin Lidälv HultqvistMarketing Manager
måndag 27 juni 2022
Lästid: 2 Minuter

Arbetsgivare kan som utgångspunkt styra klädkoder i verksamheten, säger Simployers sverigechef Fredrik Christiansson och därmed neka medarbetare att använda exempelvis shorts, linne, keps och solglasögon.

-I Sverige finns ingen lag som reglerar klädkoder (förutom skyddskläder) utan det är upp till arbetsgivaren att styra, understryker Anna Schönfelder, en av Simployers HR- och arbetsrättsexperter.

Oskrivna regler

2018 blev det rubriker i hela Europa när redaktören för danska Jyllands-Posten förbjöd shorts på jobbet. ”Vi är en arbetsplats - inte en campingplats”, löd meddelandet till de anställda. Och i Storbritannien är klädkoden ofta kostym och slips, här uppmuntrar fackförbunden arbetsgivare att ge de anställda lite “slack” när temperaturen närmar sig 30 grader. Här hemma är dock en officiell klädkod något som få arbetsplatser har. Utöver de branscher där klädkoden är kopplad till hälsa, arbetsmiljö och säkerhet är det till stor del upp till den enskilde medarbetaren att själv välja klädsel, säger Anna och fortsätter:

-Arbetsgivare har relativt stora möjligheter att reglera hur de anställda ska klä sig på arbetsplatsen men hänsyn måste tas till religionsfriheten. Oftast regleras klädkoder i interna riktlinjer, säger Anna.

-Vi vet att det är just i våra olikheter och skillnader som vi skapar en trivsam och lyckosam arbetsplats, därför uppmanar jag arbetsgivare att inte gå in och styra just klädkoder annat än när det finns krav eller är rent praktiskt, säger Fredrik och fortsätter:

- I vår samtid betonas och hyllas det individuella uttrycket både vad gäller utseende och kläder. Konflikten mellan den anställdes vilja att sticka ut och arbetsgivarens krav på samstämmighet kan därför komma att bli större framöver än den varit tidigare.

Prata klädkod

På sommarens hetaste dagar vaknar diskussionen igen, det är inte alltid lika lätt att vet vad som gäller och shortsdebatten går varm på arbetsplatser. Visst kan det då vara bra att förekomma diskussionen.

Men här betonar HR- och arbetsrättsexperten Anna, att det är bättre med dialog mellan ledare och medarbetare. Dialog ökar transparens och behövs riktlinjer är det klokt att komma fram till dem gemensamt.

Oftast är det bra att utgå från vad man vill uppnå med en eventuell klädkod och förutsätta att medarbetarna är kloka och vuxna människor som själva bäst vet vad som passar i varje givet tillfälle. Linne och badshorts är kanske mer ändamålsenligt på badstranden än i ett kundmöte, avslutar Fredrik.

Temasida: Distansarbete och hemarbete

När allt fler medarbetare arbetar hemifrån ställs verksamheter inför helt nya frågor: Vem ansvarar för arbetsmiljön? Vilka arbetsredskap kan vi få avdrag för? Vi har samlat innehåll som hjälper dig på vägen!
Gå till temasidan

 



Dela sidan: