Färsk undersökning om vad som attraherar unga akademiker

Young Professional Attraction Index (YPAI) är en undersökning som syftar till att klargöra vad som attraherar, rekryterar och utvecklar studenter och akademiker i början av sin karriär. På delad första plats kommer ”bra chef och ledarskap” samt ”trevliga kollegor/bra stämning”.
Mirja LenesHR- och löneexpert
onsdag 19 september 2018
Lästid: 1 Minut
info

Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedan
Var uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!

Ökad sysselsättningsgrad, brist på kompetens inom ett flertal yrkesområden, digitalisering och växande pensionsavgångar är några av anledningarna till att det i många branscher upplevs som allt svårare att rekrytera personal.

Samtidigt talas det om att det i allt högre grad är kandidatens marknad, alltså den potentiella nya medarbetaren som själv kan välja sin framtida arbetsgivare. Vilket innebär att det krävs mer av arbetsgivaren för att attrahera nya medarbetare.

YPAI

För fjärde året i rad har Academic Work tillsammans med Kantar Sifo genomfört undersökningen Young Professional Attraction Index (YPAI). Syftet med undersökningen är att klargöra vad studenter och akademiker i början av sin karriär letar efter hos sin blivande arbetsgivare. Med 13 763 respondenter som svarat på frågor kring vad som är det viktigaste vid valet av arbetsgivare samt hos vilka företag och organisationer målgruppen helst vill arbeta.

Topp tio vid val av arbetsgivare

Topp tio av de viktigaste parametrarna när målgruppen väljer arbetsgivare är:

  • Bra chef och ledarskap (60%)
  • Trevliga kollegor/bra stämning (60%)
  • Bra lön och förmåner (58%)
  • Goda utvecklingsmöjligheter (47%)
  • Utmanande och varierande arbetsuppgifter (44%)
  • Flexibel arbetsplats och arbetstid (42%)
  • Eget ansvar och egna beslut (30%)
  • Företagets värderingar och kultur (29%)
  • Geografiskt läge/närhet till hemmet (29%)
  • Nytänkande och framgångsrik arbetsgivare (16%)

Inom HR används begreppet Talent management som handlar om att säkerställa att verksamheten är rätt bemannad över tid. Både med faktiskt antal medarbetare men även vad gäller rätt kompetens, färdigheter, attityder både på kort och lång sikt.

Vill du få fler nyheter från HR-området? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

 

Gratis webinar: Kompetensutveckling – nyckeln till ett bra ledarskap

Ett av de viktigaste uppdragen en ledare har är att påverka andra genom utveckling, kulturbyggande och engagemang. Om du som ledare inte finns där för att påverka dina medarbetare, så finns det inget ledarskap. Men hur gör du då för att påverka andra? Och hur hänger det ihop med att bygga en lärande organisation?

Titta på webinaret!

 

Dela sidan: