Artiklar, nyheter och insikter


Håll dig uppdaterad med det senaste från Simployer. Du kan också följa oss på
LinkedIn, Facebook och Instagram.

2023-06-05
Sjukfrånvaro och jämställdhet – därför ska ni mäta det - Vill ni bli mer effektiva, få större intäkter och ha anställda som trivs? Såklart ni vill. Genom att använda er av all den data som HR sitter på kan ni hitta smarta nyckeltal för att fatta bättre beslut för att nå dit. ”Sjukfrånvaro och jämställdhet är exempel på två områden där HR har mycket data som indikerar på hur medarbetarna mår och trivs och var arbetsgivaren kan behöva vidta åtgärder, menar Ida Ljungberg, HR- och arbetsrättsexpert på Simployer.
2023-06-02
Ska du anställa sommarjobbare? Tänk på detta! - Om du vill anställa en ung person över sommarmånaderna finns det en hel del att tänka på inför anställningen. För personer under 18 år gäller till exempel särskilda arbetsmiljöregler, och glöm inte heller bort att välja en giltig anställningsform.
2023-05-30
Humor på arbetsplatsen kan öka produktiviteten och samarbetet - Som arbetsgivare kan du tjäna pengar på att investera i att dina medarbetare har kul på arbetstid. Humor kan bidra till en mer avslappnad och positiv kultur genom att minska stress och öka samhörigheten - vilket i sin tur ökar produktiviteten.
2023-05-30
Tidigare VD för Schibstedt blir styrelseordförande i Simployer - Rolv Erik Ryssdal utses till ny ordförande för HR-techföretaget Simployer Group AS.
2023-05-15
Engagemanget bör vara lika intressant som aktiekursen! - Engagerade medarbetare ökar produktiviteten, försäljningen och aktiviteterna. Med andra ord – engagemang bör vara lika intressant som aktiekursen.
2023-05-02
Så påverkar självkänslan och självförtroendet ditt ledarskap - Självkänsla och självförtroende är två begrepp som många lätt blandar ihop. Lena Mangell, leg.psykolog, coach och ledarutvecklare på Life&Career, går igenom hur dessa egentligen skiljer sig åt och vad begreppen har för betydelse i det moderna arbetslivet, din ledarroll och karriärutveckling.
2023-04-21
Situationsanpassat ledarskap – så här fungerar det! - Situationsanpassat ledarskap har länge varit på tapeten men är nu mer aktuellt än någonsin. I dagens ständigt föränderliga samhälle ställs det krav på ledare att snabbt kunna anpassa sitt arbetssätt efter sina medarbetares och organisationens nya situationer. Men hur fungerar det egentligen i praktiken och vad är för- och nackdelarna med denna typ av ledarskap?
2023-04-14
Förhindra sjukfrånvaro – undvik stressen - Två av tre medarbetare har eller har haft en så hög stressnivå på jobbet att de känt oro för sin hälsa. Vill ni förhindra sjukfrånvaro och uppsägningar? Då är det dags att vakna!
2023-04-12
Att må bra på jobbet – en rättighet, inte bara en möjlighet! - Just nu är vi i ett ekonomiskt tufft läge, som drabbar både företag och medarbetare. Dessutom är hybrid- och distansarbetets vara eller icke vara en het fråga och konsekvenserna av det beslut man tar i dessa frågor är en utmaning för många arbetsgivare. Inget av det går att ducka, det måste hanteras. Vilket troligen medför förändrade förutsättningar i arbetsmiljön, som inte heller går att ducka för.
2023-04-05
Avtalsrörelsen 2023: Rekordhögt märke sätter fart på för­handlingarna - Under fredagskvällen den 31 mars kom beskedet att parterna inom industrin kommit överens om nytt kollektivavtal. En avtalsförhandling som resulterade i det högsta märket på 25 år. Men vad finns det för risk med det?
2023-03-28
Distans- och hybridarbete – självklart eller oklart? - Distans- och hybridarbete är en omdebatterad fråga. Det finns röster både för och emot. Att det skulle innebära lägre effektivitet i verksamheter där arbetet sker på distans är en av invändningarna. Det finns röster både för och emot. Hur ska du som arbetsgivare veta vad som är rätt?
2023-03-27
Så säkrar HR- och lönespecialisten sin kompetens - HR- och lönespecialisten Ulrika Proos från Fredblad arkitekter använder Simployer för att underlätta hennes arbetsvardag. Vi träffar henne på årets första Stora Lönedagstillfälle i Göteborg och frågar hur Simployer hjälper i hennes dagliga arbete inom lön och arbetsrätt.
2023-03-24
Öka engagemanget? Ersätt tystnadskultur mot pratkultur! - En pratkultur är en företagskultur som värderar och uppmuntrar människor att uttrycka sina känslor, ge feedback, ställa frågor, ta upp oro och komma med förslag. "Att skapa en pratkultur är avgörande för att främja en god arbetsmiljö, innovation och engagemang i din organisation", säger Annah Thunberg, Ledarskapscoach.
2023-03-20
Utreda personalärenden – arbetsgivare tänk på detta - Som HR-experter ser vi att många arbetsgivare har behov av mer vägledning när det gäller hantering av personalärenden. Att personalärenden uppstår och utredningar kan behöva genomföras av en arbetsgivare är i sig inget konstigt. Men hur en utredning faktiskt genomförs är ett viktigt uppdrag för arbetsgivaren att bottna i, menar Natalia Björkman, HR- och arbetsrättsexpert på Simployer.
2023-03-07
Affärspsykologen: "Dags för en ledarskapsrevolution" - Det nya kunskapssamhället förändrar ledarskapet. Dagens utmaningar kan inte lösas med 100 år gamla sanningar. Men med tydliga arenor, medskapande team och roterande ledningsgrupper så kan vi möta arbetslivet på ett uppdaterat sätt. Det menar månadens gästskribent, affärspsykologen Jan Blomström.